AZAD QARADƏRƏLİ AVANQARD NƏSR USTASI
AZAD QARADƏRƏLİ
AVANQARD
NƏSR USTASI
Yazıçı
Tofiq Qəhrəmanovun 75 illiyinə
Tofiq
Qəhrəmanovdan danışanda ilk öncə onun nasirliyindən söz açmalıyıq. Belə ki,
60-cılardan sonra gələn nəsilin nümayəndəsi kimi onun yazıçılıq səriştəsi daha
dərinə işləmişdi. İnsan xarakterlərinin mühitlə təması, “yuxarı”nın “aşağı”ya üstdən
aşağı baxmasına qarşı ilk cümlələrdə belə obrazlı təpkisi oxucunu sehrləyirdi.:”Süleyman
kişi Bakının Yuxarı Dalıq küçəsində yaşayır. Hündür-hündür binalara “mən də
varam!” – söyləyən qədim birmərtəbəli evdə...” (“Qonşular” povestindən)
Tofiqin
obrazlarını oxucuya tanıtması da maraqlı idi. Bax belə :”Kişinin üzündən
qonşuluq nuru yağırdı.” (Yenə həmin əsərdən.)
“Səs
yayıldı ki, sahib məzuniyyətə çıxır. Hamı sevindi...” (“Şubertlə görüş” hekayəsindən.)
Bu cümləni oxuyandan sonra oxucu artıq qarşılaşacağı obrazın kimliyini anlayır.
Hələ məzuniyyətə çıxmağına sevinirlərsə, gör dahası nə olar?!
O
avanqard nəsrin yaradıcılarından idi. Təəssüf ki, geriçi, zehniyyətsiz köhnə təfəkkürlü
ədəbiyyat goreşənləri yazıçının əsərlərinin çapına uzun müddət mane olmuşdular.
Yalnız Əkrəm Əylislinin “Azərbaycan” dərgisinə baş redaktor təyin olunmasından
sonra Tofiqin əsərləri geniş tərzdə oxucuya çatdırılmağa başladı. Başqa bir
xeyirxahı isə mərhum naşir İsmayıl Öməroğlu idi ki, onun kitablarının çapına
daim yardım etmişdi.
Tofiq
Qəhrəmanovun xalqı qarşısında ən böyük xidmətlərindən biri də “Cəlladımız zalım
idi” ağı-salnamə əsəridir. 20 Yanvarın qanlı hadisələrini saat-saat, gün-gün qələmə
alan yazıçı bu qanlı faciəni “Hərbi təcavüzakarlıq aktı” kimi şərh edir və
xalqın kədərini oxucusuna çatdırmağı özünə borc bilir.
Tofiqin
sağlığında bildiyim qədəri ilə beş kitabı çap olunub. Amma onun hələ çap
olunmamış xeyli əsəri qalıb arxivində.
O
həm də bir tədqiqatçı kimi çalışaraq dissertasiya müdafiə edib, filologiya elmləri
namizədi adı almışdı. Bədii kitabları ilə yanaşı, “Ömrün ziyalı cavabdehliyi”
monoqrafiyası da işıq üzü görüb.
Tofiq
Qəhrəmanov Azərbaycanın o aydınlarından idi ki, Vətən, millət adı gələndə digər
məsələlər, o cümlədən yazıçılıq da arxa plana keçirdi. Azərbaycan dilində
makinanın az-az adamda olduğu bir vaxtlarda onun makinası xalq hərəkatı öncüllərinin
bəyanatlarını, manifestlərini və məramnamələrini çap edərdi. Bir vaxtlar Yuxarı
Dağlıqda yaşayan Cəfər Cabbarlının evi qırmızı inqilabdan sonra müsavatçıların
sığınacaq yeri olduğu kimi, Tofiqin də Yuxarı Dağlıqdakı darısqal otağı hərəkat
adamlarının toplaşdığı məkanlardandı.
Bura
– Yuxarı Dağlıq – 87, indi yoxdur, amma Tofiqin əsərləri yaşadır o küçəni də, o
küçənin adamlarını da. Belə bir deyim var ki, bir xalqın hansısa dövrünün epoxasını yaxşı öyrənmək istəyirsənsə, həmin
xalqın ən öndəgedən yazıçısının əsərlərinə bax. Məncə, 20-ci yüzilin son 50
ilini öyrənmək üçün də Tofiqin əsərləri gözəl mənbədir.
Tofiqin
əsərləri Bakı əhlinin bir sıra xüsusiyyətlərini, mənəviyyatını, danışıq tərzini,
dialektini də öyrənmək üçün əla material verə bilər. Tofiq bəlkə də yeganə
yazıçıdır ki, qəhrəmanlarını Baki şivəsi
ilə gözəl danışdıra bilirdi. Buradaca qeyd edim ki, mən onun yaradıcılığına xas
bu xarakterik xüsusiyyəti sonralar öz qəhrəmanlarıma
da tətbiq etdim. Çünki bunu yalnız Tofiqdən incəliklərinə qədər öyrənə bilərdin.
Tofiqin
əsərləri öz sağlığında çox güclü müqavimətlə qarşılanırdı. O bu barədə
yana-yana danışardı. “Bahara lap az qalıb” povestinin çapına görə başına açılan
oyunlar, kitablarının dəfələrlə plana salındıqdan sonra çıxarılması, yeganə gəlir
mənbəyi olan əsərlərindən alacağı qonarardan məhrum olması...
Tofiq
çox vüqarlı adam idi. Kimsənin qarşısında əyilməz, əsərlərinin çapı üçün gözdən
əlilliyindən nəinki istifadə etməz, hətta bunu kimlərəsə bildirməyi
dost-tanışına da qadağan edərdi.
Tofiqin
Yuxarı Dağlıqdakı evi bir ədəbi məclis kimiydi. İndi üzdə olan bir çox ədəbiyyat
adamları ilk addımlarını Tofiqin müxtəlif yerlərdə apardığı dərnəklərdə, sonra
isə onun evində atardılar.
Bu
yaxınlarda professor Zakir Məmmədəlinin Tofiq haqqında yazdığı məqalədə də deyildiyi
kimi, Tofiq ensiklopedik biliyə malik idi. Və o həm də bu bildiklərini ətrafında
olan gənc yaradıcılara ötürməyi də bacarardı.
***
1981-ci
ildə kəndimizdə toyum olacaqdı. Bakıdakı qələm dostlarımı, tələbə yoldaşlarımı,
eləcə də yaxın dostum Tofiqi də dəvət etmişdim. Gözlərinin işığı tamam itsə də,
toya gəlmişdi. Onun toydakı çıxışı bu gün də qulaqlarımdadır. Rayon toylarında
şeir deyib bağıranlardan fərqli olaraq Tofiq həlim, inamlı səsi ilə 300 nəfərlik
dinləyicini məftun etmişdi. Sonradan mənə dedilər ki, əl-ayaqda çalışanlar da gəlib
Tofiqə qulaq asırmışlar. Anam isə onu ağlaya-ağlaya dinləyirmiş...
“Bu
kəndin adı vaxt gələcək çox yerlərdə çəkiləcək...” – Tofiqin çıxışında yadımda
qalan bu cümlə mənə həmişə güc verib...
Gecəni
bəzi dostlarımla bərabər, rəhmətlik Kamran əmimgildə qalmışdılar. Səhər yeməyindən
sonra əmim onları maşına mindirib məşələrimizi, yaylaqlarımızı gəzdirir. Axşam
toya qayıdanda (toy üç gün çəkmişdi) qulağıma dedi: “Kəndün, rayonun bir ayrı
aləmdür, amma əmün əntiqə cayıldur. Sənün burada yaxçı yazıçı olmamağa sadəcə
ixtiyarın yoxdur.”
Sonra
Tofiq qəribə bir söz də demişdi o vaxt mənə:”Azad, sənə bir sirr açım... Alə,
bura gələnnən gözümə bir az işıq gəlib, qədeş canı!”
Dedim,
ay Tofiq, gəlsənə, uşaqlar getsin, sən bir az da qal, bəlkə səhhətinə köməyi dəyidi
bizim yerin havasının, suyunun... O zaman sənə burada bir ev də tikərik...
Lap...
Əli
ilə “dayan” işarəsi verdi. “Mən, Yuxarı Dağlıqsız yaşaya bilmərəm e, bilmərəm.
Artıq oranın ağrısını çəkirəm... Amma sənə
söz verirəm: hər yay qonaq gələcəyəm...
Gəlmədi.
Gələ bilmədi. Çünki olub-qalan işıq tamam yox olmuşdu... Ümidləri də
yavaş-yavaş sönürdü... Axırda son ümid – Zəngilan, Qaradərə də işğal olundu...
Tofiq
Qarabağın işğalını da həzm edə bilmədi...
Vəzifə
və hakimiyyət hərisləri bir zaman başına and içdikləri Tofiqi tamam
unutmuşdular...
Tofiqin
gəlir yeri əlil kimi aldığı az miqdarda təqaüd idi...
Və
axırda da o məşum hadisə...
Tofiq
Azərbaycanda nadir hadisələrdən olan yazıçı intiharının da avanqardlarından
idi...
Tofiqi
unutmamağın, unudulmağa qoymamağın tək bir yolu var: onun əsərlərini yenidən nəşr
edib, oxucusuna çatdırmaq! Bu işdə qələm adamlarından çox, imkan sahiblərinin rolu
böyük olmalıdır. Mən əslən Bakıdan olan, yaxud olmayan bütün ədəbiyyatsevər
imkan sahiblərinə üz tutaraq deyirəm: bu il Nizami ilidir. Nizami ilə bərabər,
onun əsərlərini himayə etmiş vəzifə sahiblərinin də adı onun kitabları sayəsində
yaşamaqdadır. Siz necə, belə bir şərəfə nail olmaq istərdinizmi? Onda Tofiq Qəhrəmanovun
əsərlərinin yeni nəşrinə yardım əli uzadın.
Yaşadın
ki, yaşayasınız...
15.02.2021.

Yorumlar
Yorum Gönder