AZAD QARADƏRƏLİ GƏNC DOSTUM ƏLİ EYNƏLİYEVİN BİR HEKAYƏSİNİ OXUYARKƏN YAZILANLAR (ESSE)
AZAD
QARADƏRƏLİ
GƏNC DOSTUM ƏLİ EYNƏLİYEVİN BİR
HEKAYƏSİNİ
OXUYARKƏN YAZILANLAR
Salam,
Əli bəy.
Mən də
sən yaşda olanda (“sən” deməyimdən inciməzsən yəqin) yazdıqlarımı
başı çıxan birinin oxumasını çox
istəmişəm. Amma ilk vaxtlarda belə bir adam mövcud deyildi. Yaxud, yazılarımı
verdiyim redaksiyalarda ya oxumur, ya da oxuyub fikir bildirmirdilər. Tərslikdən
rayon yerində yaşayırdım və bu işimi ikiqat çətinləşdirirdi. Qısası, deməyim
odur ki, yazı yazmaqdan başqa onu oxuyub fikir bildirən birinin olması çox
vacibdir.
Bunları
niyə yazdım? İstədim biləsən ki, hamımız eyni yolu keçmişik.
Mən
böyük Sabir Əhmədliyə rast gələndən sonra bu əndişəmə son qoyuldu. O, həm
yazılarımı oxuyub fikir bildirir, həm də o vaxtın yeganə ədəbiyyat qəzeti
sayılan “Ədəbiyyat və incəsənət” (indiki “Ədəbiyyat qəzeti”) qəzetində çapına
kömək edirdi...
Dərgidəki
(“Mücrü”, 1-ci say) hekayəni oxudum. Əvvəl yaxşı tərəfindən başlayaq.
Yazmaq
qabliyyətin var. Hekayəçilikdən anlayışın da öz yerində. Hətta oxuduğun hekayələrin
təsirindən çıxa bilmirsən. Halbuki orda qalmaq qorxuludur. O təsirlərə (məsələn,
tutaq ki, Çexovun təsirinə) düşmək çox xoşdur, fəqət orada qalmaq qorxuludur.
Öz orbitini tapmalısan...
Yəqin
ki, ikinci Çexovun heç kimə gərək olmadığını bilirsən. Yazıçı heç vaxt ikinci
ola bilməz! Yazıçı hər zaman birinci olmalıdır – onun yazdıqlarını heç kim yaza
bilməməlidir...
Çexovu
sözgəlişi yazdım, bu Haqverdiyev də ola bilər, Şukşin də, Mübariz Örən də...
Gələk
sənin “Gecikmiş qonaq” hekayənə.
Ad mətnə
uyumludur. Hekayənin başlanğıcı da əladır:”Çöldə ağır-ağır qar yağırdı” cümləsi
deyir ki, bu hekayədə ağır söhbət olacaq. Və o “söhbət” “ağır” olmasa da, baş
tutur...
Hekayənin
mövzusu hər bir gəncin keçirə biləcəyi ilk məhəbbət məsələsindən alınıb. Fəqət
alına bilibmi? Buna ciddi baxmaq gərək. Amma gəl bu “alınmaq” məsələsini burada
saxlayıb, başqa bir mətləbdən bəhs edək, sonra bura dönərik.
...Hər
bir yazan adam konkret olaraq niyə yazdığını bilməlidir: “Ötəri həvəsmi?”,
“Çexovun təsiriləmi?”, “İçinin ağrısını sakitləşdirmək üçünmü?”...
Və
bu yerdə “nədən” yazacağını mütləq bilməlidir. Yəni, yazıçının öz mövzuları
olmalıdır. Bu, təxminən bostançının bostanı, balıqçının toru, vətəgəsi və
qayığı, aşpazın qazanı və ocağı, dülgərin ağacı və rəndəsi, döyüşçünün silahı
olan kimidir.
Yazıçının bir “travması” olmasa, bir dərdi-azarı
olmasa, bir ağrıyan yeri olmasa, çətin ki, ondan yazıçı çıxsın... Çıxar, amma çətin
ki, o, İsa Hüseynov, Sabir Əhmədli, İsi Məlikzadə olsun...
Yazıçının silahı, qazanı, toru, rəndəsi sözdür. O hər işi quruca sözlə
görür. Bax, o quruca sözləri cücərtmək, yarpaqlatmaq, hətta bar verməyə məcbur
etməkdir yazıçının məharəti...
Əli bəy,
hələlik sənin öz qazanın, torun, rəndən yoxdur, demək həm də özünə məxsus olan
sözün yoxdur!.. Sən öz sözünü tapmaq üçün öz mövzularını tapmalısan. Bostanını,
vətəgəni, ağacını, silahını tapmalısan...
Sən
o qədər söz bilməlisən ki! “Sədd” sözüylə “səd” (yüz – farsca) sözü kimi fərqliliklərəcən
məlumatlı olmalısan...
“Başıma qaynar su töküldü” – bunu deyiblər, yaxşı da deyiblər. Sən bunun
özünə xas şəklini tapmalısan. “Həyatım qaraldı” da onun kimi.
İlk
sevgidən hekayə yazırsan, amma o sevgini bizə inandırmaq üçün bu uşaqları heç
olmasa bircə dəfə də öpüşdürmürsən!
11
yaşında atasını itirən cocuq... Maraqlıdır deyilmi? Mən hekayəni onun üstündə
qurardım. Onun ağrıları, iztirabları... Hekayən ağrıdan bəhs edir, amma
oxuyanda o ağrını hiss etmirsən...
...Yuxarıda hekayənin “alınması”nda qalmışdıq.
Əgər
sən öz bostanını “əkməsən”, özgə bostanında ilişib qalsan... Bu təhlükəlidir.
Yad bostanda adamın başına nə oyunlar gələ bilər?!.
Sənin
qəhrəmanın fəlsəfə fakültəsini bitirib, amma bu onun nitqində-filanında heç
hiss olunmur. O filosof kimi danışmırsa, fəlsəfə fakültəsinin yerinə inşaat da
yazsan, bir məna verməz ki.
Sonu xoşbəxtliklə bitən əsər yazmağa tələsmə. Bu səni şouya aparar və
ciddi yazıçı olmağa qoymaz. Qəhrəmanlarının yıxılıb qol-qıçlarını sındırması, o
yaraları sarıması, o sarınan yaralardan axan qanın onları qovuşdurması daha
yaxşı olardı.
Sənin qəhrəmanların çox mütidir. Hətta bir
az irrealdırlar. Mən acığa Həsəni evləndirərdim!
Əzizim
Əli!
Sən yazmağına davam et, fəqət yüz oxu, bir
yaz. Dünya şeirini, dünya nəsrini başa çıx, Azərbaycan poeziyasının və nəsrinin
ən böyük mogikanı Nizamini dərindən öyrən.(Hə, düz eşitdin, Nizami bizim ilk
romançımızdır. Epik şeirimizin, romanımızın atası odur.) Homeri, Şekspiri,
Göteni, Hüqonu, Balzakı, Tolstoyu, Dostayevskini, Qoqolu çox e, lap çox oxu...
İnan ki, onlar sənə öz “bostanını” tapmaqda kömək edəcəklər. O sehrbaz Markesi,
lotu Orxan Pamuku möhkəm oxu.
Sonda sənə bir şad xəbər verim: bu hekayədə sənin özünün olan bir yaxşı
cümlə var:”Sevgi toxunmadan, görə bilmədən sevməkdir.”
Hə, hə!
O cümlə sənindir. Çalış hekayən belə tapıntılarla, belə kəşflərlə dolu olsun.
Yoxsa onu yazmağa dəyməz ki...
Yarızarafat, yarıgerçək bir də deyirəm: sevgi toxunmadan sevməkdir fikri
yaxşıdır, amma o sənə haqq vermir ki, bu uşaqları öpüşməyə umsuq edəsən...
Əli,
sənə uğurlar arzulayıram! İnanıram ki, bu yazı sənin yaradıcılığına təkan
olacaq. Belə olmasaydı, onu yazmazdım.
S.A.(Söz
Ardı.)
Yəqin
yuxarıda tez-tez Çexovun adını çəkdiyimə görə təəccübləndin. Bəli, onun da
hekayələri bədbəxt obrazlarla doludur. Amma o dahi sənətkarın bu obrazları öz bədbəxtliklərindən
qaçıb yalançı xoşbəxtliyə doğru yüyürmürlər.
Artıq tanınmış yazıçı olan Çexova Puşkin mükafatı veriləndə o
dostlarından birinə yazırdı:
“Vicdanla
desək, mükafatı aldığıma baxmayaraq, mən öz bədii fəaliyyətimə hələ
başlamamışam”.
23.03.2021.
Yorumlar
Yorum Gönder