AZAD QARADƏRƏLİ ŞEİRİN VƏ ŞAİRİN ZAMANI (esse)
ŞEİRİN VƏ ŞAİRİN
ZAMANI
(Bir şairin və bir şeirin yazdırdığı esse)
Neçə
min illərdir bəşər tarixi iki əfasnəylə nəfəs alır: biri havadır ki, onu Tanrı
müftə-müsəlləm yaratdıqlarına bəxş edib ki, boğulmasınlar, nəfəs ala bilsinlər.
Biri də eşqdir. O isə Tanrının bəxş etdiyini dartıb boğazımızdan çıxardır, bizi
boğur, boğur, boğur… Ta ki, o eşqin mübtəlasını bulanacan. Bəs bulmasan nə
olur? Onun bircə əlacı var: şeir yazacaqsan! Hə, hə. Düz eşitdiniz: şeirdir bu
yaranın məlhəmi.
Şeiri
yazandan sonar tas-fasan sönsə, oturub ikincini, üçüncünü, yüzüncünü yazsan,
sonra səndən qabaqkı yazanların da kitabına baxsan, fikir dəryasına cumsan,
şair olacaqsan. Yox, bir-iki şeir toqquşdurub laübali çöllərə düşsən, daha səninki
məcnunluqdur… İndi başqa bir şair lazım ki, sənin taleyini yazsın…
Hər
iki halda bir əfsanəlik, bir mistika, bəlkə bir qaramatlıq da var. Dərdini,
odunu, içinin sirrini yaz ki, aləmə faş olsun?! Bunu kim edər ki? Eşq deyilən
şey bir az mübhəm gərək, illah da Şərqdə… Yoxsa ki, qələm götür, yaz içini,
çölünü yandıranı sök, tök dərdini ortalığa; ol lağ-luğaz yeri… Hələ bir sənə Məcnun
da desinlər… Sonuncu səma Kitabında bəlkə bu kimi xislətləri düşünübən dünyanın
yaradıcısı gör nə deyir: “(Müşrik və kafir) şairlərə gəlincə onlara yalnız
azğınlar uyar!”(Quran, “Şairlər” surəsi, 224-cü ayə.)
Elə bilirsiniz bununla qurtardı? Bitdi? Haşa! Yoğunu
yorğandadır:”Məgər görmürsənmi ki, onlar hər bir vadidə sərkərdan gəzib-dolaşırlar?(Hər
yerə meyl edir. Birini yalandan mədh, digərini isə əbəs yerə həcv edirlər.)
Bu da
hamısı deyil. Ən kəskini və ən təhlükəlisi sonra gəlir ki, bir cümlə ilə sənin
yaradıcılığının üstündən qalın bir xətt çəkilə bilər:”Və onlar etmədikləri şeyləri
deyirlər.(Onların dediklərinin əksəriyyəti yalandır!)
Fikir
verirsiniz? Hamısı demir. Əksəriyyəti deyir. Yəni əl yeri qoyur. Yəni söhbət
bütün şair və şeirlərdən getmir. Hətta allah da şedevr olana dəymir. Və bundan
ruhlanan şeirin Allahı Füzuli Yaradanın sözünün üstün gəlir: “Aldanma ki, şair
söz əlbəttə yalandır…”
Bu
da ustad Sədinin yanaşmasıdır:
Yüz əyri
ox atsan olmaz dəyəri,
Bir ox at, hədəfdən getməsin əyri.
Yəni,
yüz boş söz deyincə, bir dolusunu de, kifayətdir. Bu kişi də yuxarıdakı əksəriyyətin
içərisində deyil, seçilənlərdəndir ki, Allah da onları ayırıb, çoxluğa
bulaşdırmayıb. Bu ayırmaq ifadəsi elə yerinə düşdü ki, burada şeirin seçilmişlərindən
olan Brodskinin fikrini yada salmaya bilmərəm: “…Dünyanı, yəqin ki, xilas etmək
mümkün olmayacaq, amma ayrıca bir adamı hər zaman xilas etmək olar.“
Ayrıca
bir adam… Bu, həyatda yalnız nəcabətli
olan birisi də ola bilər, böyük fəzilət sahibi də, bir sərkərdan dərviş
də, övladına çörək qazanmaq üçün dilənməyə məhkum edilmiş yolçu da, xəstə körpəsini
sakitləşdirməmiş gözünü qırpmayan ana da və… və minlərlə sözün içindən yalnız
ona məxsus olan safını seçən söz sahibi şair də… Allahın belə lənətləməyə əli gəlməyən
söz xridarı, yeni sözün, astarlı, xovlu, məkruf sözün…
Belə
sözün sahibi olmaq üçün gərək hər şeydən keçəsən. Hətta bunlara da hazır
olmalısan:
Neylək,
dostum...?
Gələn
getdi, olan oldu.
Bu da ömür,
Yaşamaq da talan oldu.
Nə
arzular göyərtmişdim
Nə
çiçəklər soldurdular.
Nə
zaman dua etdimsə,
Göyü
Yerdən qaldırdılar…
Bu
şeirin sonrakı misralarında ilk baxışda puç olmuş bir ömrün pillələri ilə aşağı
düşən birisinin təsvir edildiyi gümanındasan. Bu düşmək Anadolu türklərindəki qəza
anlamında da ola bilər, bizim türkcədəki enmək, oturmaq mənasında da. Amma
burda daha çox taran var. Yanaqlar nəmiş çəkir (nəm yox ha, nəmiş!), gül bitmir
– gülüş yox olub. Əsl taran isə burdadır: hamı getsə də, Eşq başından getməyib…
Nəmiş
çəkdi yanaqlarım
Daha
güldüm gül bitmədi.
Get
- dedim, başımdan Eşqə,
Hamı
getdi, O, getmədi...
Əsil
qəza vəziyyəti… Ya bəlkə ən xoş dəqiqələr?! Nə bilmək olar? Biz bunu bilsəydik,
daha niyə söz güləşdirirdik ki? Hətta Ktablar Kitabı da bu vəziyyəti ayırıb,
seçib… Şairin və şeirin ən ülvisinə toxunmayıb, onu lənətlədiyi əksəriyyətin
içinə salmayıb…
“Bəzən
uzaqlaşmaq lazım gəlir, yaxınlaşmaq üçün” (Şəms Təbrizi). Hamı, hər şey, hər kəs
qaçır səndən, doğmalıarın belə. Çəkdiyin dərdlər belə. Zaman belə səndən üz
çevirir. Füzulinin qəzəli nalə çəkir (“Tutuşdu qəm oduna şad gördüyün könlüm),
o sa görür ki, yol üstədir, o sa görür ki, daha gecdir:
Bütün
dərdləri cəkmişdim
Bütün dərdlər yalan oldu
Bir
də gördüm zaman keçdi,
Bir
də gördüm daha gecdi.
Bir
də gördüm yol üstəyəm,
Anam
dedi ki, xəstəyəm
Atam
dedi, gələmmirəm…
Buracan bir şeirdən, süjetli bir parçadan söz açdığımı bildiniz yəqin. Həm
süjetlidir, həm də süjetsiz. “Nə yatdım ki, nə də vaqiyə görəm” kimi bir deyim
var. Bu şeirin qəhrəmanı axı bir göz qırpımı kimi ömür yaşayb… Eşq gəlib və getməyib
ki, bir nəfəs ala, boğulmaya. Hə, hə!
Biz görmüşdük ki, buracan yazan şairlər Eşqin və aşiqin (yaxud məşuqun) vəfasızlığından,
onu tərk etdiyindən, xəyanətdən yazır, ah-nalə çəkirdilər. Bizim qəhrəmanda tərsinədir:
Eşq gəlib və getmir! Onun yaşadığı bu dünyada süləndiyini zənn edirlər. Düzlər
yalan, olanlar da talan olub. Sənin etirazların qəbul olunmaz ki… Zamanın
doldusa, sus və yır-yığış et. Axı bu söz elə-belə deyilməyib:”Eyni dili
danışanlar deyil, eyni duyğuları paylaşanlar razılaşa bilər” (Mövlana).
Deyə
bilmədim ki,
Allah!
Mən də
nəfəs alıram e,
Yaşayıram, bu dünyada
Sülənmirəm!
Neylək,
dostum, olan oldu
Nə
vardısa talan oldu,
Nə
düzdüsə yalan oldu,
Bir də
gördüm ki, səhərdi
Bir də
gördüm əcəl gəldi,
İstədim
ki deyəm "axı ..."
Dedi:
“Gedək... Sürən doldu!”
Bu
şeir gənc bir xanımındır. Bahar Zamanova – Bahar Zamanı. Nə şəklini görmüşəm, nə
səsini eşitmişəm. Yalnızca yazısının ruhundan gənc olduğunu bilirəm. (Amma səhv
də edə bilərəm: məlkə yaşı keçmiş bir qarıdır. Bəlkə kişidir qadın imzasıyla
yazır?!)
Varmı
belə bir adam? Mifmidir? Əfsanəmidir? Hər kimdir, yaxud, hər nədirsə, şeir
deyilən afət odur!
S.A.
1. (Söz Ardı)
Mən
Bahar Zamanının başqa şeirlərini də tanıyıram və sevə-sevə oxuyuram. Bəlkə,
yaşdandır. Bu şeir mənə daha yaxın gəldi. Ona görə bunca zamanınızı aldım.
S.A.2.
Sözdən,
şeirdən, kitabdan bunca uzaq düşməyimizin bir səbəbi də bizi bu şeirdəki kimi
allahsızcasına talana məruz qoyanlardır. Qarın davası, çörək savaşı bizi elmdən,
kitabdan və sözdən, onun zərif qızı şeirdən uzaq salıb. Gün gəlsin, hamılıqla
deyək: kitab zamanı, zöz zamanı, şeir zamanı! Və Bahar Zamanı!
Sürəniz heç dolmasın!
Yorumlar
Yorum Gönder