AZAD QARADƏRƏLİ BAHARLI ADINI İMZASINDA YAŞADAN
AZAD QARADƏRƏLİ
BAHARLI ADINI
İMZASINDA YAŞADAN
(“Məndən
sonra” memuar romanından parça)
Baharlının
ən layiqli adamlarından biri görkəmli
jurnalis Məhəmməd Baharlı idi. Məhəmməd müəllim, şübhəsiz ki, bir sıra keyfiyyətləri ilə
tanınırdı. Onun maraqı, özünəxas şeirləri, hekayələri, elmi araşdırmaları
vardı. Lakin onun əsas peşəsi, sevdiyi işi jurnalistika idi. Bu zəhmətkeş
jurnalist universitetin jurnalistika fakültəsini bitirdikdən sonra Zəngilanda
çıxan “Kənd həyatı” qəzetində müxbir kimi çalışdıqdan sonra bir sıra mətbu
orqanlarda işləmiş, sonralarsa “Azərbaycan müəllimi” kimi nüfuzlu bir qəzetdə
baş redaktor olmuşdu. Ömrünün son çağlarında isə əvvəllər məsul katib olduğu
“Azərbaycan məktəbi” dərgisinin Azərbaycan dili və ədəbiyyat əlavəsində baş
redaktor kimi çalışırdı.
Məhəmməd müəllimlə qohum olsaq da, o
mənə təkcə qohum kimi deyil, bir təcrübəli qəzetçi kimi yardımçı olur,
qaçqınlıq zamanında kömək əlini uzadır, yazılarımı tez-tez çap edirdi ki,
qonarar yaza bilsin. Tələbəlik illərində Məhəmməd müəllimin mənə etdiyi
yaxşılığı ömrüm boyu unutmaram. Bu barədə bir sıra yazılarımda yazdığım üçün
bir az qısa yazıram. Demək, ikinci, yaxud, üçüncü kursda oxuyuram. Artıq fakültədə
əlaçı kimi tanınıram. İmtahan zamanı heç vaxt öz növbəmi gözləmir, əlimi
qaldırıb, bilet çəkir, hazırlaşmadan danışır, “5”-imi alıb çıxıram. Tək
“Partiya tarixi” fənnindən “4” almışam, qalan bütün qiymətlərim “5”-dir. (Bu
“Partiya tarixi” mənim yaralı yerimdir. O fənni bizə tədris edən Əbdülhüseyn Mənsimovla
aramızda balaca bir insident olduğundan o imtahanda çox dirəşə bilmədim, ona
görə “4”-lə razılaşası oldum.)
...M.Ə.Sabirdən xüsusi kurs keçirik.
Müəllimimiz də Xeyrulla Məmmədovdur. Bu sinədəftər adamın bir qolu yoxdur deyə,
bir az əsəbidir. Mühazirəni elə sürətlə danışır ki, yetirib yaza bilmirik. Amma
yazmağa da hacət yox. Bütün fakültə bilir ki, Sabirə münasibətdə professor Məmməd
Məmmədovla Xeyrulla müəllimin arasında bir çox ziddiyyətlər var. Və biz bu
ziddiyyətləri həm də onların kitablarından oxumuşuq. Mühazirələrini isə dinləmək
kifayətdir ki, məsələn, “Nə işim var?!” şeiri haqqında kimin nə dediyini ayırd
edə biləsən.
(Mən elə o zaman da, indi də Məmməd
müəllimin fikri ilə razıydım: “Nə işim var?!” M.Ə.Sabirin möhtəşəm şeirlərindən
biridir və bu şeir Sabirin “Molla Nəsrəddin”lə ilk tanışlığı kimi də maraq
doğurur. Elə o vaxtdan bir qədər fərqli idim. Xeyrulla müəllimlə mühazirə
zamanı söz də güləşdirmiş, “Nə işim var?!”ı, əslində, həm də Məmməd müəllimi
müdafiə etmişdim... Üstündən xeyli zaman keçib, mən faktları qarışdıra bilərəm.
Bu şeirin kimin olduğunu hansı necə göstərirdi, bəlkə səhv edirəm. Amma belə bir fakt var idi – bunu nəinki fakültə, az
qala bütün institut bilirdi. Səhv etmirəmsə, bu fikir ayrılığı, əslində BDU-nun
məşhur professoru Abbas Zamanovla Məmməd
Məmmədovun arasında başlamış və buralaracan gəlib çıxmışdı. )
İmtahan
başladı və mən, adətim üzrə, növbəmi gözləmədən bilet çəkmək istədim. Xeyrulla
müəllimsə əsəbi şəkildə üstümə qışqırdı ki, otur yerində, vaxtın çatanda gəlib
biletini çəkərsən. danışarsan...
Vaxtım
çatanda biletimi çəkdim, əyləşmədən dedim ki, mən hazıram, icazə verin,
danışım.
Rəhmətlik
bu dəfə daha bərkdən üstümə qışqırdı və dedi, otur, hazırlaş!
Nə isə.
Biletimi danışıb, bitirən kimi dedi, gedə bilərsən, “4” alırsan. Etiraz etdim
ki, müəllim, mən əlaçıyam, xahiş edirəm, qiymətimi kəsməyin. Dedi, yox e, qiymətin
“4”-dür. Və qiymət vərəqinə yazmaq istəyəndə əlimi qoydum vərəqin üstünə,
yalvardım ki, mənim qiymətimi kəsməyin. Kişi tək əli ilə vərəqi özünə tərəf
dartanda əlində cırıldı və elə cırıq vərəqə adımın qabağına “2” yazıb, məni çölə
qovdu...
Getdim
dekan Afat Qurbanovun yanına, məsələni danışdım. Dedi, ay bala, o əsəbi
adamdır, hamımız onu yola veririk, niyə axı əsəbləşdirirdin? Mən sənə bir şərtlə
kömək edərəm ki, sabaha göndəriş verərəm, təkrar imtahan olar. İndi bacarmağın
sənə qalıb. Dedim, professor, siz göndəriş yazın, mən bütün biletləri əzbər
bilirəm, amma xahiş edirəm, dekanatlıqdan kimsə imtahanda iştirak etsin...
Və
iki qəpiklik tapdım, fakültəmizin
Ketsoxeveli küçəsindəki (Təzə
bazarın – Kubinkanın yaxınlığında) binasından çıxıb, getdim o vaxtlar şəhərin hər
künc-bucağında olan telefon köşkünə. Qəpiyi salıb, Məhəmməd Baharlının nömrəsini
yığdım. Sizə danışdıqlarımı ona da danışdım və xahiş etdim ki, sabah saat 9-da
imkanı varsa, gəlib, mənim təkrar imtahanımda iştirak etsin. Soruşdu ki, Azad,
bax, gəlməyinə gələrəm, bilirsən ki, sənin hekayələrini çox sevirəm, gələcəyinə
inanıram, amma imtahana tam hazırsanmı, məni pərt etməyəcəksən ki?
Dedim,
Mamed müəllim (biz yaxınları ona belə müraciət edərdik), mən 32 biletin
hamısını əzbər bilirəm. Siz gəlin, sadəcə iştirak edin, qalanı ilə işiniz
olmasın...
(Bunu
da deməkdə fayda var ki, Məhəmməd müəllim o vaxt “Azərbaycan məktəbi”
jurnalının məsul katibi idi və ali məktəb müəllimləri onu yaxşı tanıyırdılar.
Bunu bildiyim üçün onu imtahana dəvət etmişdim.)
Nə isə,
dekanlıqdan dekan müavini Mürsəl Həkimov və mənim dəvət etdiyim Məhəmməd Baharlının
iştirakı ilə imtahan başladı. Hiss etdim ki, Xeyrulla müəllim pat vəziyyətindədir.
O, təbii ki, belə şey gözləmirdi. Üstəlik, mənim hazırlıq səviyyəmə də bələddir.
Bilet çəkib, danışmağa başladım. Sonra həmin bileti yerə qoyub, ikincini
götürdüm, onu da danışdım. Sonra üçüncünü, dördüncünü... Mürsəl Həkimov hirslə
dedi ki, ay Xeyrulla, bu yazıq uşaq bütün bileti əzbər bilir, niyə incidirsən?
Xeyrulla
müəllim dedi, “4” alırsan. Mən isə artıq beşinci bileti danışırdım. Altıncını
götürəndə Məhəmməd Baharlı dedi:
-Xeyrulla
müəllim, Azadın bizə qohumluğu çatır, bunu heç deməyəcəkdim, amma daha deməyə məcburam.
Onunla şərt kəsmişdim ki, əgər cavab verə bilməsən, müəllimdən özüm xahiş edəcəm
ki, sənə müsbət qiymət yazmasın. Amma görürəm ki, onun bu fəndən bilmədiyi
yoxdur. Daha hər şey sizin vicdanınıza qalıb...
Xeyrulla
müəllim əlacsız halda dedi:
-APİ-nin
tarixində nadir hadisədir ki, dünən “qeyri-kafi” alana bir gün sonra göndəriş
verilir. Yəqin bu da nadir hadisə olacaq ki, dünən imtahandan kəsilənə bir gün
sonra “əla” qiymət yazılır...
Və əli
əsə-əsə “əla” yazdı...
Həmin
semestr mən təqaüd ala bilmədim, amma zaçot kitabçama ikinci “4” düşməsinə
imkan vermədim. Bu həm də Məhəmməd Baharlının sayəsində mükün oldu...
***
1995-ci
ildir, səhv etmirəmsə. Məcburi köçkün kimi Bakıda məskunlaşmışıq. 4-5 yerdə işləyirəm.
Bir iş yerim də “Müsavat” dərgisidir. Baş redaktoru Nəsiman Yaqublu olsa da, dərginin
bütün materiallarını, demək olar ki, mən hazırlayıram. Məsul redaktor kimi nəşriyyata
da mən gedirəm, o vaxt hələ fəaliyyətdə olan senzuraya da mən materialları
aparıram və sair.
Neçənci
nömrənisə baş redaktorun tapşırığı ilə hazırlamaq üzrə idim ki, yuxarıda
haqqında danışdığım Xeyrulla müəllim içəri girdi. Xoş-beşdən sonra, soruşdu ki,
mən sizi hardan tanıyıram? Dedim, müəllimim olmusunuz və yuxarıdakı əhvalatı
danışdım. Güldü. Sonra dedi ki, nöqtəsinəcən, vergülünəcən xatırlayıram. Hətta
az qala Məhəmmədlə aramız dəyəcəkdi. Mürsəllə də dekanatlıqda söyüşmüşdük. Və
güldü. Sonra dedi ki, elə hey fikirləşirdim ki, bu oğlan necə oldu, hara getdi?
Səni dissertant görmək istəyərdim. İndi aydın oldu...
Mən o
vaxt yeganə olan “Dumduru su” hekayələr kitabımı müəllimimə hədiyyə etdim. O
kitabı görəndə çox sevindi. Söz verdi ki, mütləq oxuyacaq. Və gətirdiyi hansısa
məqaləsini mənə verib getdi. Mənim isə dərgidə son iş günlərim idi. Dostum və
artıq həm də radiodakı iş yerimdə baş redaktorum Eldar Baxışın təkidi ilə “Müsavat”dakı işimdən
ayrılırırdım...
Xeyrulla
müəllimin indi adını xatırlamadığım yazısını Nəsiman bəyə təhvil verib,
getdim...
Sonra
müəllimimlə bir də radioda qarşılaşdıq. Aparıb Eldar Baxışla tanış etdim. Bir
görəydiniz, Eldara mənim təkrar imtahanım haqda necə bəlağətlə danışırdı... Hər
ikisinin yeri behişt olsun...
Və
bir gün radiodakı iş yerimə Məhəmməd müəllim zəng vurdu. Yeni iş yerimi təbrik
etdi və dedi ki, sənə təşəkkür etmək istəyirəm. Sən ki, aranızdakı o zamankı
insidenti unudaraq Xeyrulla müəllimi o cür qarşılamısan, hörmətlə yola
salmısan! Kaş görəydin, sənin haqqında necə ürəklə danışırdı. Bir də dedi ki, sənin
“Müsavat” jurnalındakı məqalələrini oxuyub, çox sevinib. Konkret təklifi var.
İstəyir ki, sən onun işlədiyi kafedrada dissertant olasan...
Mən Məhəmməd
müəllimə də, onun vasitəsi ilə Xeyrulla müəllimə də minnətdarlığımı bildirdim və
dedim ki, mənim, sadəcə olaraq, elmi işlə məşqul olmağa vaxtım yoxdur. O
yazdıqlarım isə elmi məqalədən çox, mənim fikir və mülahizələrimdir. Həm də belə
çətin dövrdə ailəmi dolandırmaq üçün alacağım qonarara görə yazılmış
yazılardır...
Onu
da bildirdim ki, mən bədii yaradıcılığımı davam etdirməyi düşünürəm və qorxuram
ki, elmi işlə məşqul olmağım, buna mane olar. Məhəmməd müəllim telefonda gülərək
dedi ki, mən belə də bilirdim. Sənə uğurlar!
***
Sonralar
Məhəmməd müəllimlə dostlaşdıq. İkimizin də ilk kitabımız eyni vaxtda çap olundu
– “Gənc yazıçının ilk kitabı seriyasından. Mənim hekayələrim, onun
yumoreskaları. Baş redaktoru olduğu qəzetdə vaxtaşırı yazılarımı çap etdi.
Kitablarımın təqdimatında yaxından iştirak etdi, çıxışlarında əsərlərim
haqqında fikrini bildirdi. Mənim uğurlarıma onun qədər sevinən ikinci dost görmədim.
60 illik yubileyim olanda həcmcə kiçik olsa da, gözəl bir nitq söylədi.
Sonralar “Yazı” dərgisinin xüsusi buraxılışında o çıxışı çap etdik.
***
Məhəmməd
müəllim mənə bir də Baharlı olduğumu öyrətdi. Əslində, bunu bilirdim, zira ana
tərəfimin Baharlı olduğu şəklində. Lakin o mənə - gənc bir tələbəyə başa saldı
ki, bizim yaşadığımız regionun böyük bir hissəsi, təxminən 10-15 kənd böyük Baharlı
oymağının törəmələridir.
Məhəmməd
müəllim həm də Baharlı adını öz imzasında yaşadırdı – Məhəmməd Baharlı imzası
ilə!
15.11.2022
S.A.
(Söz Ardı.)
Bəsid
çayı, yaxud Baharlı çayı boyunca yerləşən kəndlərin hamısının ikinci adı Baharlıdır.
1.Muğadəm Baharlısı 2.Taydolaq Baharlı (Qaradərə, Qaragöz və Ördəkli)3.Keçəllər
Baharlısı (Şəfibəyli, Rəzdərə, Məşədiismayıllı).
Muğadəm Baharlısı mənim nənəmin və həm də onun əri, babam Məmmədqulunun
kəndidir. İzafə nənəmin atası Baharlıdan, anası Qaradərədən imiş. Bu barədə
artıq yazmışam – o, Qaçaq Fərzalının bacısı qızı idi. Babam Məmmədqulunun atası
Mehdiqulu da Baharılıdandır. Qaçaq Fərzalının bacısı Gülnisə ilə evlənəndən
sonra köçüb Qaradərədə yurd salıb.
Muğadəm
Baharlısı bizim kəndlərdən fərqli olaraq, bir növ, mədəniyyət mərkəzi imiş. İlk
mədrəsə, məcsid, mağaza, rus-tatar məktəbi burada açılmışdı. Mənim romanlarımın
bir çox qəhrəmanları Yapon Səməd, Xosrov Cavanşirov, Hafiz müəllim... burdan boy atıblar.
Bu
kənd həm də quruluş etibarı ilə bizim kəndlərdən seçilərdi. Kəndin az qala
bütün evləri daş hasarın içərisində idi. Daş hasar vardısa, demək, küçələr də
vardı. Küçələr bir növ Bakıdakı İçərişəhərin küçələrinin kobud formasında idi.
Mən Şuşada olmamışam, zira bu gələnək Şuşadan gəlmiş olmalı. Baharlı əhli
burada özləri üçün kiçik bir Şuşa yaratmışdılar.
Hə,
digər yazılarımda yazmışam axı: Baharlı əhli 18-ci əsrin sonlarında Şuşadan
köçürülüblər. Bunların bir çoxu İbrahim xanın ən yaxın adamı, saray müşaviri, həm
də tanınmış rəmmal Mirzə Vəli Baharlının törəmələri və yaxın qohumlarıdır. Bu barədə mənim
“Aşiqlər” elmi publissistik kitabımda və “Kuma-Manıç çökəkliyi” romanımda ətraflı
bəhs olunub. (Təsadüfi deyil ki, Baharlı kəndində ən böyük nəsillərdən birinin
soyadı elə Vəliyev idi. Bu Vəliyevlər də savadlı, oxumuş adamlar idilər. Mənim
adaşım , daha doğrusu, nənəmin adını mənə qoyduğu Azad Vəliyev kəndin adlı-sanlı müəllimlərindən
olmuşdur. Son vaxtlaracan – yeni məktəb binası tikilənə qədər köhnə binadakı
ibtidai məktəbin müdiri Aslan Vəliyev də o nəslin sayılıb-seçilən adamlarından
idi. Coğrafiya elmləri doktoru, professor Xosrov (əsl adı Xostan olsa da,
yaxınları, dostları Xosrov deyərdi) Vəliyev, coğrafiya elmləri doktoru Zahid Məmmədov,
istedadlı jurnalist Məhəmməd Baharlı da o nəslə mənsub idi. Məhəmməd müəllimin
ana tərəfdən Vəliyevlərə mənsubluğu vardı.)
Baharlı
məsçidinin axundu Kərbalayı Molla Ağa, onun qardaşı Mirzə Əsədulla ürfan təhsilli,
elmli adamlar imişlər. Bu nəslin son nümayəndələrindən Yusif Fərəcov tanınmış
polis işçisi idi.
Baharlıda
böyümüş, sonralar Mərkəzi Komitənin şöbə müdiri vəzifəsinəcən yüksəlmiş Ataş Rəsulov
(Ataş müəllimin əsli Ordubadın Əylis kəndindən idi), onun atabir qardaşı hüquq
alimi Məmmədxan Rəsulov Baharlı ruhunu
yaşadanlardan idilər.
Baharlı
soyundan olan general Məhəmməd Əsədovun ermənilərə qarşı yaratdığı daxili qoşun
qüvvələri (OMON kimi ad çıxartmışdılar) işğalçılara qarşı amansızlıala
vuruşurdu. Onlar sanki döyüşkən Baharlı ellərinin ruhunu yaşadırdılar.
Nənəm
İzafə ilə hər dəfə bu kəndə gedəndə bir yeniliklə qarşılaşırdım. Bir dəfə yenə
Baharlıda idik və nənəm dedi ki, sən İzzət dayıngildə otur, mən pirə dəyib gəlirəm.
Özümü yerə sürtüb, ağladım ki, mən də səninlə gedəcəm!
Əlacsız
qalan arvad məni də özü ilə apardı. Mən elə bildim ki, bütün pirlər bizim Qaradərədəki
kimi çinar ağacının koğuşunda olur. (Bizim kənddə Keçəməli – Keşməli kimi tələffüz
olunurdu adı – piri böyük bir çinar ağacının koğuşunda idi. Sanki kimlərsə bu
çinar ağacını yandırmış, böyük koğuş əmələ gəlmiş və oranı pir etmişdilər. Nənəm
məni də hərdən özü ilə ora aparar, çinarın koğşunda piltə yandırar, salavat
çevirər, dilinin altında dua oxuyurdu. Nənəmin əmisi axund Molla Ağanın Baharlı
məsçidinin axundu olduğunu artıq yazmışam.)
Dayımgilin
(İzzət dayı nənəmin əmisi oğlu olsa da, o qədər istəkli idilər ki, mən son
zamanlaracan onları qardaş-bacı bilirdim) evləri ilə üzbəüzdə, dərənin yuxarı
başındakı kiçik təpədə iki böyük bitili daş vardı. Bilmirəm, bu daşları burada
kimlərsə bitirmişdi, yoxsa özü bitmişdi. Daşlardan biri hündür, o biri ondan
bir az qısa idi. Nənəm dedi ki, bura pirdir. Sonra bu daşların üstündə piltə
yandırdı, dua oxudu.
Mənim “Cülyettanın sağ döşünə
toğunmaq” romanımı oxuyanlar (əfsus ki, bu roman illər əvvəl “Yazı”nın dörd
sayında hissə-hissə çıxsa da, hələ də kitablaşmayıb) bu qəbirlərin təsviri ilə
orada qarşılaşıblar.
Yorumlar
Yorum Gönder