AZAD QARADƏRƏLİ GÖY ÜZÜNÜN ŞAİRİ (Böyük şairimiz Vaqif Bayatlı Odərin 75 yaşına)
AZAD QARADƏRƏLİ
GÖY ÜZÜNÜN ŞAİRİ
(Böyük şairimiz
Vaqif Bayatlı Odərin 75 yaşına)
Əgər bizim dövrün ədəbiyyat
adamlarının onluq siyahısını tərtib edəsi olsam, yəqin ki, ilk üçlüyü belə göstərəcəkdim:
1.Sabir Əhmədli 2.Eldar Baxış 3.Vaqif Bayatlı Odər...
Birinci yerin müəllifi
müəllimim və ustadım olduğu üçün deyil, sənətinə və insanlığına yüksək dəyər
verdiyim üçün oradadır. İkincisi isə ailə dostum və baş redaktorum olduğundan
deyil, zəmanəsinin qüdrətli şairi və millətinin oyanması üçün aşırı çaba sərf
etdiyi üçün oraya layiqdir.
Çox heyf ki,
xalqımız hələ də ağır günündə yanında olan ədibinin deyil, yaltaq, qorxaq,
kreslo düşkünü olan xalq-malq yazıçılarının yanındadır. M.F.Axundovu beş-üç
adam gizlicə dəfn etmişdi, Zərdabi çərlədilmişdi, Sabir vərəmldiləmişdi, Mirzə
Cəlil daim yanında tapança gəzdirməyə məcbur edilmişdi, Cavidlə Yusif Vəziri isə
mutantlaşmış xalqın gözü önündə ölüm düşərgəsinə sürmüşdülər...
(İstər-istəməz yeni bir onluğun siyahısı da burada yarandı.)
Nə yazıqlar ki, gərdişin
çarxı yenə əksinə dönmədə: Sabir müəllimi övladı qədər sevdiyi qəzetdən
çıxardıb işsiz qoydular. (Yerigəlmişkən, ustad oğlunu da bu Vətənə şəhid
vermişdi.) Eldarı isə zəhərləyib öldürdülər...
Mənim və mənim kimi
bir çox arxasız-köməksiz gəncin qolundan tutub ədəbiyyata gətirən Sabir müəllim
haqqında, qaçqın-köçkün kimi Bakıya gələndə mənə qucaq açan, işlə təmin edən
Eldar Baxışın yaradıcılığı barədə məqalələr yazdım, sonda hər iki müəllifə həsr
olunmuş kitab* buraxdım, roman və hekayələrimdə ədəbi obrazlarını yaratdım.
(“Əstal” hekayəm Sabir müəllimdən və A.Voznesenskidən epiqraflarla başlayır və
həm də hekayədə Sabir Əhmədlinin obrazı var, üstəgəl “Kuma-Manıç çökəkliyi”
romanımda da ustadın obrazı boy vermədə. “Yuxarıda kim var?” adlı uzun hekayəm
Səməd Behrəngi və Eldar Baxışın xatirələrinə həsr olunub, eyni zamanda burada
Eldarın obrazı yer alıb.)
Nəhayət, bu yazının
qəhrəmanı, üçüncü mərtəbənin sahibi Vaqiş Bayatlı Odərin yeri barədə. O qədər yaxın
olmasaq da, Vaqifi özümə məsləkdaş, qan qardaşı və can sirdaşı bilmişəm.
Əvvəlcə, bunu deməliyəm
ki, o, Vaqif Bayatlı Odərəcən uzun bir yol keçib. Vaqif Cəbrayılzadədən
başlayan bu yol Bayatlıya, oradan Önərə, oradan da Odərə varıb.
Şairlə ilk
görüşümüz1977-ci ilin payızında baş tutub. (İl dəqiq olmaya bilər.) Onda
rayonda müəllim işləyirdim və bir gün məni gənc yazıçıların respublika
seminar-müşavirəsinə dəvət etdilər. Mədəniyyət Nazirliyi, Respublika komsomolu
və Yazıçılar İttifaqının (o vaxt belə adlanırdı) birgə keçirdiyi bu tədbir Şüvəlanda
yazıçılar evində təşkil olunmuşdu. O vaxt mən “Ədəbiyyat və incəsənət”də
(indiki “Ədəbiyyat qəzeti”), Vaqif isə “Ulduz”da ilk yazılarımızı çap
etdirmişdik. Mən Azad Vəliyev, yaxud V.Azad, o isə Vaqif Cəbrayılzadə
imzasıyla...
Sonra “Ulduz”da
hekayəm çıxanda onu bu dərginin redaksiyasında gördüm. Hekayəmin çapına yardım
etmiş Mövlud Süleymanlı məni iş yoldaşı Vaqifə göstərib, Zəngilanlıdı dedi. Bir
xeyli Zəngilandan, Cəbrayıldan söhbət etdik.
Zəngilanda yaşayanda
o zaman adına bloknot dediyimiz qalın bir dəftərçə tutmuşdum, əskilərin təbirincə
desəm, cünkfason bir şey idi. Füzulidən,
Vaqifdən, Sabirdən, Almas İldırımdan üzübəri, Şekspirəcən, Nazim Hikmətəcən,
Cavidəcən, Məmməd Araza, Əli Kəriməcən... İsa İsmayılzadə, Məmməd İsmayıl... və
Vaqif Cəbrayılzadədən dörd misra:
Min dərdin bir
bacısı
Ağ birçəyə qara gül
taxanıdı,
Göz yaşının ən acısı
İçəriyə axanıdı...
Və bu misralar:
Dərd gəldi, qəlbini
bağlamaz kişi,
Yaş gəldi gözündə
saxlamaz kişi,
Çox nahaq deyiblər
ağlamaz kişi,
Kişi də insandır, qəlbi,
gözü var...
Qoy bu da olsun
Vaqiflə qeyri-rəsmi üçüncü görüş...
Dördüncü görüşümüz ayrı
aləm idi!..
Yenə Bakıya gəlmişəm.
“Ədəbiyyat və incəsənət”ə məqalə və hekayəmi verdim, Sabir müəllimlə
sağollaşıb, köhnə dostum Camal Yusifzadənin otağına yönəldim. Çay içməyə gedəndə
Camal dedi ki, bu axşam Aktyor evində Vaqif Mustafazadə ilə görüş var. Bəlkə
qalasan?
Amma mən qatara
bilet almışdım və bu axşam getməliydim. Di gəl ki, Vaqif Mustafazadənin adını
eşidəndən sonra bir az düşünüb, qalmağa qərar verdim. Vağzala gedib, bileti
sabaha dəyişdim.
Axşam Camalın köməyi
ilə mən də o görüşdə iştirak etdim. Vaqif Mustafazadənin vertuoz ifası salonu
sehirləmişdi. Və gözlənilmədən səhnəyə başqa bir Vaqif çıxdı – o zaman
yeni-yeni parlayan gənc şair Vaqif Cəbrayılzadə “Güllələyin şairləri” şeirini
gurultulu alqışlarla oxudu...
...Şairlər ölürlər yaz yağışından,
Arvad qarğışından, qız baxışından.
Dünyanın tələsik yır-yığışından
Günahlı, günahsız şairlər köçür.
Onsuz da öləcəklər, geci-tezi var,
Güllələyin şairləri, cənab
Martınovlar!
Qəbiristanlıqlar ölüyə həsrət!
Dəlixanalar dəliyə həsrət!..
Vaqifin şeir oxuması
da bir ayrı aləm idi. Qəhərli, hüzünlü, bir az da hökmlü səsdi bu. Səni
dalamaz, səni oxşayar, ovudar. Amma yatmağa qoymaz... Bir az böyük Mehdi Məmmədovun
o əzəmətli səsinə çalardı... Amma o deyildi... Vaqif şeir oxuyanda... O özü
şeir olurdu... Biz də şeir olurduq... Hətta Vaqifin təsiri ilə 60 yaşında adam
Vaqifsayağı şeirlər yazmışdı. Pis də yazmamışdı. Vaqif özü müdavim ola-ola məktəb
yaradırdı... Vaqif Cəbrayılzadə məktəbi...
...Vaqiflə ən ciddi
görüşümüz mən məcburi köçkün kimi Bakıya gəlib, dostum Eldar Baxışın dəvəti ilə
radioya işə girdiyim zaman baş tutacaqdı ki...
Mən işə başlayanda
artıq Vaqif buradakı baş redaktor vəzifəsindən istefa vermişdi. İndi bəlkə
çoxlarının yaddaşından silinib, amma mən o hadisəni ağrı ilə xatırlayıram: ana
dilimizin adının türk dilimi, yoxsa Azərbaycan dilimi olması məsələsində “Yaşıl
köynəkli oğlan” ləqəbi qazanan Vaqif ərizə yazıb işdən getmişdi; səbəbi sadə,
amma sadə göründüyü qədər də mürəkkəb idi. “Mən mikrafon qovluğunun üzərində
türk dili yerinə Azərbaycan dili yazıb altından imzamı qoya bilmərəm.”
(Mikrafon qovluğu bir radio terminidir, radioda işləyənlər bilər.)
Hə... Vaqifi də belə...
...Eldar Baxışın 75
illik yubileyini uzun çək-çevirdən sonra S.Vurğunun ev muzeyində qeyd edirik.
Aparıcı kimi çıxışa yazılan növbəti adama söz vermək üçün çıxışçıya ayaq verir,
Eldarın Səməd Behrəngiyə həsr etdiyi poemadan misal gətirir və Arazda boğulan Səməd
Behrəngi ilə zəhərlənən Eldar Baxış taleyi arasında analogiya aparmaq istəyəndə
çox məşhur bir şair replika verir:”Yooox, elə deyil... Eldarı kim zəhərləyəcəkdi
ki?! Eldar araqdan zəhərlənmişdi... O araqdan içənlərin hamısı ölmüşdü...”
Əlim üzümdə qaldı. Söz tapa bilmədim. Adamın ölümünü də
qısqanarmışlar...
...Gənc şair
dostumuz Fərid Hüseyn xəbər yazanda ki, Vaqif Bayatlının saytı yaradılır, çox
sevinmişdim. Sonra açarı ondan alıb, saytla tanış olmuş, qürurlanmışdım. Hər dəfə
Vaqifin xəstə olduğunu eşidəndə onunla zəngləşməyə ürək etməmiş, yaxşılaşmasını
gözləmişdim. Nəhayət, saytla tanış olanda sonra dözmədim, zəng edib hal-əhval
tutdum. Şükür! Çox gümrah gəlirdi səsi. Hətta zarafatlaşdıq da. Mənim
yaradıcılığımla da maraqlandı. Qərara gəldik ki, görüşək...
Və mənim bu yazını
yazmaq fürsətim axır ki yarandı...
Əcaba, Vaqifin
3-cülüyə namizəd olmasının səbəbini harda axtarmalı? Artıq bilindi ki, məsləkdaşlıq,
qan qardaşılığı, can sirdaşlığı səbəblərin önünə keçmir. Bütün zamanlarda Azərbaycan
poeziyasında hakim olan pafos Vaqifin şeirlərində də vardı, zira Vaqif o pafosu
da ədəbi axtarışa, ədəbi tapıntıya, novator poeziyasına işləməyə məhkum
etmişdi.
Vaqifin
şeiri şeir içində şeir, ideya içində ideya, fikir içində fikirlə ləbaləb idi.
Vaqifin şeiri qatlarla zəngindi. Bu şeirin qabığı içindəki mələyi qoruyan saray
kimi möhtəşəmdi...
Donurdu Hadinin əlləri
Çıxartdı ürəyinin yanından
Sata bilmədiyi şeirləri,
od vurdu şeirlərə
saldı əlini odun içinə,
orda əli ürəyinə dəydi,
orda ürəyi əlinin içində,
əli ürəyinin içindəydi.
Şeirin odu axıb, axıb isitdi
çölləri, dağları, məzarları da,
isitdi ölümsüz məzarların
ölümsüz etdiyi bu ulu yurdu.
...O anda, yurdun bir qırağında
qalxıb ulu məzarından Mirzə Ələkbər
Ciyərinin qanını yuyurdu.
Şeirdən
gətirdiyim bu parça yüz illik Azərbaycan ədəbiyyatının ələmini, üstəlik xalqın
dərdini elə ustalıqla açır ki... Hadidən 50 il sonra, bizdən əlli il qabaq
Cavid də soyuqdan donmamaq üçün barakda “Əllidən bir kəm”i* yandırmışdı... Bitməyən
dərdimizin kədərimizin notları gizlənib “Donurdu Hadinin əlləri”ndə...
“Morq
çiçəkləri” romanım çap olunandan sonra çox ilgi çəkdi. Xüsusilə, gənclər romanı
xoş qarşıladı. Neçə-neçə yazı yazıldı. Gənc ədəbiyyatşünas Maral Yaqubova ilin romanı haqda video-söhbətində mətni yeni
romançılıq üslubunda yazılmış əsər kimi xarakterizə etdi.
Kitabın
tirajı məhdud olduğu üçün gənc dostların xahişi ilə əsəri edebiyyat.az saytında
hissə-hissə yayımladıq. Roman haqqında
çoxlu mesajlar gəldi. Hətta Türkmənistandan belə yazmışdılar.
Pandemiyanın
vüsət aldığı vaxtlar idi və məndə əsərin ikinci kitabını - “Morqda karantin”
romanını yazmaq istəyi baş qaldırdı.
Hər
iki əsərdə hadisələr qaçqın və məcburi köçkünlərin məskunlaşdığı 6 saylı uşaq xəstəxanasının
Morq şöbəsində baş verir. Gecələr isə Morq meydanında mistik hadisələr baş verir:
bura ölülər gəlir və qışqıra-qışqıra deyirlər ki, bizim adamlarımızı neynəmisiniz?!
Hara yox olublar?!....
Məlum
karantinə görə adamlar evlərinə qapanmışdılar axı!... Və qəflətən bura həm ölü,
həm diri məşhurlar da gəlir. Həmin ölmüş məşhurlardan Qara Qarayevlə Bəhlul Əfəndi, dirilərdən isə Vaqif Bayatlı Odər... Yaxşısı
budur, həmin romandan parçaya nəzər salaq:
“...Qoca
ona çəpəki baxıb gülümsünür:
-Sən
yenə gəldin?! Qalstuğun heç mübarək olmasın... İndi nə istəyirsən?
-Deyirəm
ki, əfəndim, mən son zamanlar dəlləklik öyrənmişəm, beş manat ver, sənin üzünə,
başına bir əl gəzdirim, qulluq eləyim başına.... He-he...
Qoca
əlini başına uzadıb qeyzlə qışqırır:
-Ağa
dəllək, bilirəm niyə gəlmisən!? Get ağalarına de ki, Bəhlul Əfəndi dedi ki,
düşmənə qulluq edən başa mən qulluq etmənəm!..
Meydandan
“afərin, eşq olsun” sədaları eşidilir. Qara eynəkli adam iftixarla qocaya baxıb
gur səslə deyir:
-Bu
kəlmeye bir simfoniya yazmayan kişi dögül!.. Orkestr, hazır vəziyyət al!..
Bu
vaxt küçük-dəllək qaçıb karetaya minir. Gəncliyi ilə qocalığı bilinməyən birisi
musiqiçiyə yanaşır, qəhərli səslə şeir söyləmək istəyir:
-“Dəlləklər
gəzirlər karetalarda...”
Adı çəkilməsə də hazırlıqlı oxucu söhbətin kimdən getdiyini
anlayır...
...Vaqifin
bir şeiri var. Kənd uşağı toya çağrılmadığı üçün çəpərin dibində uzaqdan
çalınan musiqiyə oynayır.
Qonşu toyuna
on hasar o yana
oynayan uşaq,
bir gül yarpağı altında,
gül yarpağı şəkilində
yazılır alın yazın.
Qonşu toyuna
on hasar o yana oynayan uşaq,
çıx yarpaq altından
ay sənə baxır.
Təzəcə yağışdan çıxmış göyüzü,
Göyüzündən heç kəs keçməyib hələ,
Günahkarlar göyə üz tutub
and içməyib hələ,
ay sənə baxır,
çıx yarpaq altından...
Bax, o uşaq bizik –
Vaqifdi, mənəm, sənsən, odur, onlardır... Xalqımızın varından, sərvətindən,
qara bəxtimiz kimi qara neftindən yoxsullar, binəsiblər...
Amma sözünün çəkisi
varının, dövlətinin çəkisindən ağır gələn sakral sözlülərimiz varkən bizə
yoxsulmu demək olar?! Minə az qalmış, mizan-tərəzi Nizami sözüylə ölçülürkən
necə binəsib olluq!? Sözümüzün siqləti millətimizin – türk oğlunun yaratdığı
bütün dəyərlərlə qoşa olub hər zaman. Bir halda ki, “ulduzların hamısı göz
yaşıdı”sa, qalanı təfərrütdır...
Bu il duru sözümüzün, uru sözümüzün yiyələrindən
olan Vaqif Bayatlı Odərin 75 yaşı tamam olacaq. Sözün bitsin, göyərsin, böyüsün,
şair! Min illərin sözünə yeni söz qovşağı gəlir – Vaqif Bayatlı Odər sözü! Ər
sözü:
Hər qaranlıqda bir işıq,
Hər ümidsizlikdə bir ümid
Bizi arayırmış...
08.04.2023.
-------------------------------------------------------------------
*Azad Qaradərəli “Yasaq ədəbiyyatın yaradıcısı”,
Bakı, Alatoran, 2020, 70 s.
*Azad Qaradərəli “Vətən şairi”, Bakı, Mücrü, 2022,
84 s.
*Deyilənlərə görə, H.Cavidin “Əllidən bir kəm” adda
əsəri olub və o, sərt bir qış gecəsi barak yoldaşlarını soyuqdan qorumaq üçün əsərin
əlyazmasını sobada yandırıb. Bu barədə bax: Azad Qaradərəli “Əllidən bir kəm”,
roman, Bakı, Alatoran, 2017, 266 s.)
Yorumlar
Yorum Gönder