AZAD QARADƏRƏLİ QIZININ “YANAQLARINDAN ÇİYƏLƏK TOPLAYAN” ŞAİRLƏ TANIŞLIQ (Günay Ümidin şeirləri üzərinə birnəfəsə oxunmuş esse)
AZAD QARADƏRƏLİ
QIZININ “YANAQLARINDAN ÇİYƏLƏK TOPLAYAN” ŞAİRLƏ
TANIŞLIQ
(Günay
Ümidin şeirləri üzərinə birnəfəsə oxunmuş esse)
Hər
dəfə bir poeziya nümunəsi ilə rastlaşanda cəmi iki, yaxud üç misrayacan
oxuyuram; varsa, var, yoxsa, vərəqi çevirirəm. Bə nədi?! Sürət, internet əsridir.
Zaman elə sürətlə ötüb keçir ki, boşuna vaxt itirmək zamanın təkərinin altına
düşmək kimidir...
“Bu
gün bir şairin keçdim yanından” deyən şairə min rəhmət! Mən də bu gün bir şairin
– Günay Ümidin şeirinin yanından ötürdüm ki... Ötə bilmədim. Elə ilk misralar əlimi
tutub saxladı, getmə dedi. Mən də dayanıb, bir nəfəs dərdim:
Bu səhər
Alma qoxulu qızımın
Yanaqlarından
Çiyələk topladım dodağımla,
Yuxusundan öpdüm ,
Üstünü örtdüm…
Hər
dəfə gənclərlə söhbət edəndə, yaxud bir zamanlar universitetdə dərs aparanda
dediyim fikirlər bu olub: sənət, o cümlədən ədəbiyyat kəşfdir. Mendeleyivin,
Lomonosovun, Nils Borun, Nyutonun elmdə kəşfləri olduğu kimi yazıçının, illah
da şairin sözdə kəşfi yoxdurs, yazdıqlarının bir mənası olmaz. “...qızımın
yanaqlarından çiyələk topladım dodaqlarımla” deyimi o misraların müəllifi olan
xanım şairin bədii kəşfi idi...
Adını
ilk dəfə eşitsəm də, çox məmnun idim o misralara görə. Ürəklə oxumağa davam
etdim:
Әllәri xınalı arzularım var,
Sәn tәk küçәlәrin ürәyi dә daş.
Baxışım asılan pәncәrәnizdәn,
Pәrdәnin yaşmağın endirәydin kaş.
Sevincimdən
oturduğum stulda bir az gərildim. Yerimdən qalxıb titrəyən əllərimlə
kompüterimdəki bu laləzar misraları bir tumarladım. Sonra gözümü yumub açdım,
iş otağımdakı pəncərəyə, onun “yaşmağına” - pərdəyə bir də nəzər salıb ürəkdən
güldüm, nə güldüm! Gözüm önünə “əlləri xınalı arzuları” gətirdim və bir
zamanlar yaşmaqlı anaların pəncərə yaşmağını – pərdəni pəncərədən sallamağına
doyunca tamaşa edib rahatladım.
İçimdə
yeni bir səs, yeni bir rəng çağlayırdı. Hiss edirdim ki, çoxdan, lap çoxdan tanıdığım,
lakin taleyin bəd naxışından bu qədər gec rastlaşdığım bir şair xanımla qarşı-qarşıyayam.
Və o da xoş idi ki, onun qəhrəmanı gül-bülbüllə deyl, fikirlə daha çox
uğraşırdı:
Başımı fikirə söykədim yenə ...
Bu fikir yastığı əzir başımı...
Günay
xanımın bəzən bircə misrası belə o qədər yüklü olur ki, o misradakı yükü yerə
qoyub nəfəs dərməli olur, ötüb-keçənlərə yeni gözlə baxmalı olursan. Və ağır da
olsa, özünə bu sualı sən də verirsən, eynən xanım şairin qəhrəmanı kimi:
Kədərin saçını kimdi bu hörən?
Və
anaya müraciətlə deyilən sözlər var ki, onların nostalgiyası adamın bağrını
deşir. Biz o uşaqlıqdan necə çıxdıq, necə böyüdük ki, indi
Onsuz da nağıllar əynimə gəlmir,
Yama nağıllarin əyninə məni –
deyib dad edirik.
Bu şeirlərdə kədərin qolları uzundur. Bir qadınsız ev, anasız uşaq təsəvvür
etsək... Xanım şairin baxışı bizi haralara aparar?!
Ayrılıqlardan
doğan sitəm, qadın ayaqqabısından məhrum evlər, diktator ayrılığın vurduğu
yaralar... Bir gicitkən kimi adamı dalayan süjet var bu misralarda. Gizli süjet
və onun yaratdığı fəsadlar. O fəsadların şeirə dönüşü:
Qadın ayaqqabıları bəzəyən
ev girişləri
Çox xoşbəxtdi deyə düşündü kişi...
Onun azadlığını təsəlli edə bilmədi
Diktator ayrılığı...
Balaca qızının çəkdiyi rəsmlər
Meyvə gətirmişdi...
Nəlbəkidə üfürdüyü şirinçayla
Doyurmaq istəyirdi anasızlığının gözünü...
Üfürdükcə
Soyutmaq istəyirdi
Atasının yanan ürəyini...
Və
şeirin qəribə sonluğu var. Bir məzlum atanın, YOX ananın körpəsinə yeni nağıl
uydurmağı kimi... Və bu amansız nağılın hələ necə bitəcəyi də sual altındadır.
Körpəsinin dağılımış hörüklərini hörmək əvəzinə onları tumarlayan atanın müsibəti
var o süjetdə:
Qızının
Dağılmış hörüklərini tumarladıqca
"Ögey ana" nağıllarına
Başqa sonluq uydurmağa başladı
Kişinin kommunist ilhamı...
Diktator,
kommunist sözləri şeirdə yeni mahiyyət kəsb edir. Ölmüş, öləzimiş, gözdən
düşmüş sözlərə yeni don biçilib şeirdə. Ona görə, hərdən düşünürəm ki, şeir
allahın işidir və bəlkə də buna görə insanların ondan yaxşı şeir yazacağını
güman etdiyindəndir ki, şeiri və şairi gözdən salmaq istəyib kitabında...
Şair
xanımın qəhrəmanının ən böyük məğlubiyyəti dolu olmasıdır. Dərdlə limhalim dolu,
kədərlə dolu olan bu qəhrəmanın bir özəlliyi də var: “Ən çox da danışmağa söz
olanda susarsan...” – təzadlı aləmə
sahibdir.
“Boşluq”
şeirində elə sətirlər var ki...
Yalnız
qadın qəlbinin vulkan kimi püskürməsindən doğan bədii tapıntılar səni sarısdar:
Qəhqəhənə boğarsan
Yanağınla sevişib
Dodağınla öpüşən
İnci göz yaşlarını...
Qaldırarsan başını...
Ürəyini dərd,
Gözünü heyrət,
Sevgini nifrət böyüdəndə böyüyərsən...
Elə dəyişərsənki ki...
Güzgülər də tanımaz,
Doğmalar da tanımaz...
Burada
“yanağınla sevişmək”, “dodağınla öpüşmək” kimi amnsız ifadələr yalnız qadına məxsus
deyim kimi oxucunun qəlbinə xəncər kimi saplanır...
Yeni
tanışla ehtiyatla danışmaq gərək, yəni tənqidi
rəfdən endirmək istəməzdim... Zira bəzi mətləbləri demədən keçə bilsəydim...
Oxuduğum şeirlərdə hərdən hərf xətaları gördüm. Bunun olmaması lazım.
Oxucuya hörmətsizlik kimi düşünülər.
Və...
Və
Türkiyə türkcəsindən gələn bəzi sözləri bir kənara qoyum, hətta ifadələr belə
vardır müəllifin şeirlərində ki, onlar bizim dildə anlaşılmır. O ifadələr
frazoloji birləşmə halında olanda məsələ daha da qəlizləşir...
Məsələn,
qardaş dildə “ocağına əncir ağacı dikmək” kimi daşlaşmış ifadə var ki, bizim
dildə, təxminən “yurdu kor olmaq”
anlamında işlənir. Xanım şairsə həmin ifadəni olduğu kimi şeirinə gətirir və
oxucunu əməlli-başlı çaşqın vəziyyətə salır...
İnanmaq
istərdim ki, belə hallar gələcəkdə olmayacaq...
***
Mən
bu gün bir şair xanımla, onun xanımanə şeirləri ilə tanış oldum və içimdə aşırı
bir ehtiyac duydum ki, bu tanışlığın sərhədlərini genişlədim...
Bu
yazı o ehtiyacdan doğdu...
29.01.2025
Yorumlar
Yorum Gönder