AZAD QARADƏRƏLİ YAZIÇILIQ BİR AZ DA... (Yazıçılıq haqqında hətərən-pətərən duyğular)
AZAD QARADƏRƏLİ
YAZIÇILIQ BİR AZ DA...
(Yazıçılıq
haqqında hətərən-pətərən duyğular)
Yazıçılıq
bir az da alimlikdir.
Sən,
tutalım, bir alim obrazı yaradırsan, bu zaman hansı bədii ştrixdən
yararlanırsan yararlan, onun elmi tərəfini mütləq göstərməlisən. Məsələn, onun
hər hansı bir məqaləsini, yaxud fundamental elmi yaradıcılığını romanına daxil etməli olursan. Əgər sənin
alim obrazın, tutaq ki, fizikdir; sən onda məcbursan onun məşğul olduğu sahəni
öyrənəsən və əsərinə daxil edəsən. Bu zaman, təbii, çalışacaqsan ki, sənin bu əlavən
qurama, yamaq təsiri bağışlamasın, hətta bir fizika alimi belə sənin əsərini
oxuyanda qəhrəmanınaın təcrübələrinə
inansın. Yaxud əsərində həmin hissə publissistikadan, eyni zamanda alimi-biəməllikdən
uzaq olsun. (Bu barədə Fridrix
Dürremantın “Fiziklər” adlı pyesini misal gətirə bilərəm.)
“Səfillər”i
oxuyanda Hüqonun bir tarixçi-alim və hərb elmindən xəbərdar məharətinə
(“Vaterello döyüşü”), yaxud bir mühəndislik bacarığına (Paris
kanalizasiyalarının içi ilə Jan-Valjanı gəzdirməsi), yaxud başqa bir əsərində qədim
və qədim olduğu qədər də əzəmətli kilsənin detallarınacan təsvirinə (“Paris
Notr-Dam kilsəsi” romanı) heyran qalmışdım.
Yaxud
gözləri kor olsa da, bəsirət gözü çoxlarından iti görən Borxesin “Əlif” və daha
bir çox hekayəsində elmi-fantastik dünyagörüşlə bədiiliyin iç-içə olduğunu və
bu əsərlərdə bəzən sərhədlərin pozulmasına baxmayaraq ilahi bir nizamın gizləndiyini
qısqanmamaq mümkün deyil.
Yusif
Səmədoğlunun “Bayatı-Şiraz” heakayəsinin qəhrəmanının taleyinin ifa etdiyi
kontrabas aləti ilə gizli bağı olduğunu görmək olar. Həytda taleyi gətirməyən
bu qəhrəmanın ömrü sanki kontrabasda çalınan bayatı şiraz kimi keçmişdir. Və
yazıçı insan ömrünün musiqiylə həmahənglitini çox böyük bacarıqla verə
bilmişdir - əsərdə yazıçı sanki hekayəni yazmamış, bir musiqiçi kimi
kontrabasda ifa etmişdir...
“Erməni
doktorun gündəliyi...” romanını yazanda heç vaxt olmadığım şəhər – Şuşa
haqqında çoxlu sayda elmi, bədii kitablar oxumalı oldum. Təsəvvür edin ki,
2024-cü ildə Şuşada olanda şəhəri necə gözəl tanıdığıma görə özüm özümə qibtə
etdim.
Bəli,
yazıçı bir az çoxbilmiş olmalıdır. (Gördünüz ki, “bir az çoxbilmiş” dedim.
Ümumən, yazıçı hər şeydən bir az biləndir. Yarımbaşlıq adamı çaşdırmasın. Mən
intellektual yazıçılar da tanıyıram ki, onlara həmişə acımışam. Yəni, ya
yazıçılığı buraxırlar, ya da alimi-biəməllikdən əzab çəkərək hansısa çıxılmaza
varırlar. Xuan Rulfo yaxşı deyib:”İntellektual görəndə arxamı çevirirəm.”)
Dünyanın
ən böyük çoxbilmiş yazıçısı isə, şübhəsiz Nizamidir. Adam ömründə Gəncəni tərk
etməyib. Amma əsərlərində Hinddən vurub, Çindən çıxır. Və üstəlik, Nizami
poemalarında şairdən əlavə, böyük ədəbiyyatşünas, filosof, çoğrafiyaçı,
tarixçi, kimyaçı, fizik, musiqiçi, hətta dilçidir. Sonuncu kəlməyə şübhə edənlərə
bildirim ki, şair əsərlərini farsca yazıb, bəli, amma o farsca misralarda
bol-bol türk kəlmələri işlədib və özünün türk oğlu türk olduğuna da işarə
edib...
Yazıçı
bəzi hallarda rəsmən ədəbiyyatşünas rolunda hiss edir özünü. Yəni, elmi-tənqidi
mətn yazmaq istəyi baş qaldırır ki, bu zaman qələmini (indi klaviaturanı) o səmtə
döndərməli olursan. Bu baxımdan Eliotun, Kunderanın, Lyosanın... bizdə isə daha
çox Anarın adını çəkə bilərəm.
Yenə
özümdən misal gətirim: üç cildlik “Renessans həsrəti” (4-cü də çapa hazırdır),
Bəhlul Behcət, Sabir Əhmədli, Eldar Baxış haqqında kitablarım, “Aşiqlər” adlı
elmi-publissistik kitabım və sair tədqiqatlar bu ehtiyacdan doğub. Bir dəfə
demişəm, yenə təkrar edirəm: hər bir yazıçının içində bir potensial araşdırmaçı
yatır, kimi onu tərpədib oyadır, kimi də yuxusuna haram qatmır.
***
Yazıçılıq
bir az da rəssamlıqdır.
Yazıçı
həm də rəssam olmalıdır. Gördüyü mənzərənin, adamın, heyvanın, ağacın
“portretini” sözlə çəkməyi bacarmalıdır. Bu işin ən mükəmməl ustası Füzulidir.
İnsan ağzına hər kəs bir cür anlam, yaxud tərif verə bilər, zira bunun Füzuli qədər
mükəmməl ifadəsini kimsə ehtiva etməyib:
Xəlqə
ağzın sirrini hər dəm qılır izhar söz,
Bu
nə sirdir ki, hər ləhzə olur yoxdan var söz.
Ağızın
YOX olduğunu, sözün məhz bu yoxdan – boşluqdan xaric olduğunu deyə bilmək qüdrət
istər!
“Arvadımın
yeganə qəribə xüsusiyyəti büsqalter taxmağı sevməməsi idi.”
2024-cü
ilin Nobel ödüllüsü Koreya yazıçısı Han Kangdan gətirdiyim bu misalda, məncə
yazıçı məharətindən başqa, bir naturalist rəssam gözü də var ki, məhz
“Vegetarian” romanını oxunaqlı edən səbəblərdən birini də bu kimi gedişlərdə
axtarmaq lazımdır.
Daha
bir misalı gənc nasir Həmid Piriyevdən gətirmək istəyirəm.
“-Heybt,
ay Heybət.
-Hay
kimdir?
Səsin
dalıncan qapıdan Heybətin başı çıxdı.”
Yazıçı
burada o qədər rəsmə, yaxud görüntülü rəsmə uyur ki, az qala mətnin havasını
başqa səmtə çəkəcək. Amma, məncə bədii nəsrin gözəlliyi orasındadır ki, onun içərisində
rəssamlıq da var, heykəltaraşlıq da, musiqi də, hətta kino da. Həmid burada
hekayəçidən çox kinoçu, ssenaristdir sanki...
***
Yazıçılıq
bir az da qəhrəmanlıqdır.
Yox,
pis başa düşməyin. Demirəm ki, əlinə silah alsın filan... Hamı Heminquey
deyil...
Yazıçı
yaşadığı zamanın kəm-kəsirini qırmanclamağı bacarmalıdır. Əgər onun içində bir
qəhrəman olmasa, çətin ki, yaradacağı qəhrəman obrazını bütün cəhətləri ilə verə
bilsin...
Burada,
əslində deyiləsi çox şey var... Zira hamının qaçdığı mətləbi mənim
açıb-ağartmağıma nə hacət?! Sadəcə, onu deyim ki, yaşadığın ölkədə bir
jurnalist haqsız yerə həbsdədirsə və sən buna görə özünü günahkar bilmirsənsə, sənin
yazdıqlarının səmimiliyinə, icazə ver, inanmayım...
***
Yazıçılıq
bir az da təqliddir.
Bilirəm,
bunu məndən əvvəl Aristotel də deyib. Nə olsun? Desin. Mənim dediyim bir qədər
fərqli məsələdir.
Məncə,
yazçının müəyyən dövrdə söykəndiyi, loru dildə desəm, yamsıladığı qələm adamı olmalıdır.
O həm də həmin yazıçıdan qorxmalıdır. Və müəyyən müddət sonra onu unutmağı
bacarmalıdır. Yoxsa... Yoxsa, ondan yazıçı olmaz. Ömrü boyu təqlidçi olaraq
qalacaq...
...İlk
qorxduğum yazıçı Hüqo idi. “Səfillər”i oxuyanda güman edirdim ki, bundan gözəl
nəsə yazmaq qeyri-mümkündür...
Sonra
başqaları da oldu. Və ən sonda Sabir Əhmədli idi növbəti yazıçı. Amma ondan
daha qorxmurdum. Çünki o mənə təkcə müəllim kimi gəlmirdi, həm də bir ustad
kimi, ata kimi gəlirdi. Beləsindən isə qorxmazlar ki...
Çox
istedadlı adamlar vardı ki, çox eeeeee, lap çox oxuduqlarına görə, yaza bilmədilər.
Çünki onlara elə gəlirdi ki, daha yazmağa bir şey qalmayıb. Hamısını
yazıblar... (Xuan Rulfoya təkrar rəhmət oxuyaq.)
Amma
hələ yazılası çox şeylər var. Eeeeeeee... Nə qədər desən...
Biri
elə o çox oxuyan və buna görə yaza bilməyənin obrazı... Bax, onu yaza bilərsən...
Bir
az fərqli situasiyadır, amma təxminən odur: “Əllidən bir kəm” buna görə
yazılıb...
Həmişə
bu fikirdə olmuşam ki, yazıçı az oxuyan (amma oxuduğunu mükəmməl oxuyan) və çox
yazandır...
Ona
görə də, bütün ömrüm yazmaqla keçdi...
Çünki
bu, artıq mənim üçün bir həyat-məmat məsələsi idi...
***
Yazıçılıq
bir az da artistlikdir.
Yazıçı bir az gərək inandırmağı bacarsın.
Axı
yazdıqlarımızda nə qədər həqiqət payı olsa da, biz, əsasən süjeti uydururuq. Bəs
bu uydurduğumuzu necə inandıra bilirik?
Gərək
öz həyatımdan misal çəkim.
Əvvəlcə
sizə bir sirr açmalıyam. Yəqin ki, mənim şəkillərimi görmüsünüz? Belə, bir az çəkici
kişiyəm. Hətta deyərdim ki, gəncliyimdə qadınlara çox uğraşmışam. Hə,
gördüyünüz kimi, 70-i keçsəm də, saçım da yerindədir... Amma əfsus ki, mən, əslində
dazam... Bəli, iyirmi ildir ki, bu belədir. (Əlimlə saçlarımı soldan sağa itələyirəm
və saçımın ortasının həqiqətən daz olduğu görünür.) Bəs bunu mən necə edirəm
ki, dazlığım bilinmir?
Çox
sadə. Başımın sol tərəfindıki saçları uzadıram və sağ tərəfə darayıb ortadakı
daz hissənin üstünü örtürəm... Baxanlar elə bilirlər ki, mənim saçım yerindədir...
Yazı da belədir. Yazanda elə yazmalısan ki, sənin qəhrəmanının daz olduğu
bilinməsin... (Əlbəttə, bu bir zarafatdır, amma həm də həqiqətdir.) İndi yaşı
yetmişi ötmüş qadınlar sir-sifətlərini elə çəkdirirlər ki, heç kim onların o
yaşda olduğuna inanmır. Yəni, onlar 15-20 yaş cavanlaşırlar...
Deməyim
odur ki, yazıçılıq, bir az da sehrbazlıqdır, fokus-mokus çıxartmaqdır, ənlik-kirşa
yaxmaq, daz yerini örtməyi bacarmaqdır... Oynamalıdır yazıçı. Artist kimi...
İnandırmalıdır
axı!
Bax,
yazıçılıqda bu mühüm şərtdir.
28.01.2024
Yorumlar
Yorum Gönder