PALİTRA TOĞRUL NƏRİMANBƏYOV ƏFSANƏSİ
PALİTRA
TOĞRUL NƏRİMANBƏYOV
ƏFSANƏSİ*
20-ci əsr
Azərbaycana bir sıra bir sıra böyük şəxsiyyətlər bəxş etdi: M.Ə.Rəsulzadə,
Ü.Hacıbəyli, Səttar Bəhlulzadə, Qara Qarayev, Arif Məlikov... Belə şəxsiyyətlərdən
biri böyük rəssam Toğrul Nərimanbəyov idi.
Yarı avropalı, yarı Azərbaycan türkü olan rəssamın
yaradıcılığı əsasən şərq motivləri üstə kölənmişdi.
Böyük rəssam 83 il ömür sürsə də, həyatının
sonluğu traqğgik vəziyyətdə başa çatdı. Fransada vəfat etdiyindən həyat yoldaşı
Fransada, qızı isə Azərbaycanda dəfn olunmasdını istədi. Uzun zaman bu iki
qadının çəkişməsi nəticəsində onun rufu incidi. Nəşi neçə müddət morqda
qalandan sonra, nəhayət ki, Fransada dəfn olundu.
Sənətşünas
Ziyadxan Əliyev Toğrulun yetişdiyi mühiti belə qiymətləndirir:
“60-cı illərdə Sovet məkanını solçular və
sağçılar bürümüşdü. Maraqlıdır ki, Toğrul institutu bitirib gələndə, Bakıda
onlara təkan verə biləcək yaradıcı adamlar vardı. Onlardan biri Səttar Bəhlulzadə
idi. Səttardan soruşurdular ki, bəyəm sən çəkdiyin realizmdir? O deyirdi ki, “hə.
Amma mən öz realizmimi çəkirəm”. Səttar o qədər gözəllik yaradırdı ki, sovet
ideoloqları onun əsərlərinə qulp qoya bilmirdilər. Bu baxımdan Toğrulun xoşbəxtliyi
onda idi ki, gəlib Bakıda Mir Cavadı gördü, Tofiq Cavadovu, Səttarı, Ələkbər
Rzaquliyevi gördü. Onlar elə fərdlər idi ki, onlardan ilhamlanmaq olardı”.
Tələbələrindən
olan rəssam Ağlıi İbrahimov bildirir ki, rəssamın Amerikada 30-dan çox əsəri
qalıb. Orada yaşadığı müddətdə ingilis dilini bilmədiyinə görə ona bəzi sənədlərə
qol çəkdirirlər və beləcə 30-dan artıq əsərini əlindən alırlar. Ona görə
ABŞ-dan inciyib Fransaya köçür. Bu zaman çox əziyyət çəkib. Tələbəsinin dediklərindən:
«Birincisi, müsəlman olduğu üçün (Halbuki Paris məhkəməsi onun katolik olduğunu
əsas gətirib meyitinin yandırılmasına razılıq verib). Mən səmimi söyləyirəm.
İkincisi, işlərini sata bilmirdi. Deyirdi: “Bir gecə klubu vardı, çox böyük əziyyətdən
sonra ora yol tapa bildim. İşimi 37 minə aldılar. Heç o pulu da istəmirdim. Təki
bizim mədəniyyət təbliğ olunsun. O biri rəssamların əsərlərini də gətirə bilim
bura...”.
Ağəli İbrahimov Toğrul Nərimanbəyovu Azərbaycan təsviri sənətinin
ürəyi adlandırıb: “Yeganə Azərbaycan rəssamıdır ki, Dünya ensiklopediyasına- ən
böyük sənətkarların arasına düşüb. Toğrulun yoxluğundan sonra elə bil ki, yetim
qaldım. Toğrul Nərimanbəyov dahi rəssam olmaqla yanaşı, həm də nəhəng insan,
müğənni, şair, dünya mədəniyyətindən, tarixindən xəbərdar insan idi. Onun həyatı
ağır olub. Ata-anası, özü sürgündə olub. Amma gəlin, onun əsərlərinə baxaq: Nələr
görərik--Azərbaycan folkloru, Bakının ürəyi İçərişəhər, nağıllar, Azərbaycan
narı...”.
Rəssam
son vaxtlar vətənindən də incik düşüb. Bunu tələbəsi belə xarakterizə edib:
“Onun da problemləri, incikliyi vardı. Mənə danışırdı ki, onun ən gözəl əsərini-“Moskva”
mehmanxanasının divarlarını bəzəyən pannosunu yox elədilər. Çox böyük rəsmlər
idi. Onu Heydər Əliyev sifariş eləmişdi. Dağıldı hamısı... Bir dəfə qızı Əsmər
təlaşla gəlib mənə dedi ki, Tusi Universitetinin yanında olan «Qız və nar»
barelyefini sındırıblar. Belə şeylər onun qəlbinə toxunurdu. Toğrul kimi sənətkarın
yaratdığı hər bir əsər onun ruhunun əksidir. Ona toxunmaq olmaz. Müəyyən
strukturlar var ki, belə şeylərə laqeyd yanaşırlar. Amma dövlət ona diqqətli
idi. Hətta İçərişəhərdə emalatxana vermişdilər. Çox gözəl emalatxanadır”.
Ziyadxan
Əliyev rəssamın 80 illik yubileyinin də keçirilmədiyinə diqqət çəkib: “2010-cu
ildə onun 80 illik yubileyi keçirilməliydi. Məhz onun cənazəsinin Bakıya gətirilməsinə mane
olan xanım o vaxt da yubileyin keçirilməsini əngəllədi... Həmin yubileydə
Toğrula hədiyyə kimi bir nar sərgisinin açılışı da nəzərdə tutulmuşdu. Axı,
Toğrul narı sevirdi...”.
Beləcə,
bir əfsanə də başa çatdı. Amma onun həyat əfsanəsi bitsə də, sənət əfsanəsi hələ
neçə-neçə könüllərdə özünə yer tapacaq. Əfsanə bitdi... əfsanə davam edir...
AZAD
QARADƏRƏLİ
(“Yazı”
dərdisi, 2014, 12-ci say, səh 198-199)
---------------------------------------------------------
*Dərgidə mənim imzam çox görünməsin deyə, bəzi yazıları imzasız verirdim. Bu yazı informasiya xarakteri daşısa da, mənim öz mülahizələrim də olduğu üçün o vaxt gizlətdiyim
imzamı burada yerinə qoyuram. (Dərginin o vaxtkı oxucularını çaşdırmamaq üçün bu izahı verməli oldum. Müəllifin qeydi)
Yorumlar
Yorum Gönder