AZAD QARADƏRƏLİ BREND hekayə
AZAD QARADƏRƏLİ
BREND
Qərar sərt idi: süfrəyə nə qoyulur qoyulsun, hamısı
öz məhsullarımız olmalıydı. Soyuq içkilərdən dondurmayacan, soyuq yeməklərdən
(bu sözü də bu gün baş sındırıb tapmışdılar, yoxsa heyf deyil deyəsən:
“xalodnı verim əvvəlcə?”) istiyəcən,
spirtli içkilərəcən və həkəza.
Əslində
o sərt qərarların bazıydı. Sərt qərardan sonra adətən tutulan, işdən qovulan,
töhmət alan olsa da, inkişaf da olurdu. Yəni ən azı belə qərarlar kimlərəsə
xatırladırdı ki, bu ölkədə qanun deyilən şey var. Yoxsa, ode, bir rəisin oğlu şəhərin
ortasında qabağına çıxan maşına yol vermədiyinə görə tıxac yarandı, aləm dəydi
bir-birinə. Yox e, bu sözü elə-belə demədim ki! Doğrudan qarışdı aləm. O səviyyədə
ki, ölkə başçısı üçün həmişə bomboş olan yollar da qapandı və o da tıxaca
düşdü. Düz bir saat bu tıxacı şəhər yol polisi təmizləyə bilmədi... Axırda o rəis
oğlunu tapdılar və atasını işdən qovdular, bu cəhənnəmə, əmisi – yüksək çinli rəis
ölkə başçısını müşayət edən polis kordonundan çıxarıldı. Hələ şükr etsin ki,
belə qurtardılar... Beləcə, bu sərt qərar yolları bu tip tıxaclardan bir az azad etdi.
Babasının
qardaşı Maksim müəllim – Qorkinin şərəfinə
qoyubmuşlar bu adı ona - bir zamanlar Mərkəzi Komitədə ideoloji şöbənin müdiri
olmuşdu. Bağırov onu hər ayağa qaldırıb müzakirə olunan adam ( əslində “məsələ” yazmalıydım, özüm bilərəkdən
yazmadım: bizdə məsələləri müzakirə etmirlər, adamları araya qoyub eninə-uzununa
döşəyir, sonra da qərar verirdilər: güllələnsin, ya mükafatlandırılsın? Orta
yer yoxdu, ya elə, ya belə...) barədə
fikir bildirməsini istəyəndə babası da -
daha durub “babasının qardaşı” deməyəcəkdi ki; bir də belə böyük vəzifə sahibinə
niyə “baba” deməsin - hələ müzakirə başlamazdan öncə imsiləyər, iyləyər-çüyləyər,
bilərdi ki, iş nə yerdədir. Ona uyğun da qərar verərmiş. Və belə müzakirələrin
azı səksən faizi “güllələnsin!” olardı. O da buna uyğun həmişə özünü “güllələnsin”ə
kökləyərmiş. Bir dəfə də belə qəribə hadisə olur: müzakirə olunan adam tarixçiymiş.
“Nizaminin əsərlərində sosial motovlər” (əslində “sosialist motivləri” imiş ilk
variantda, görüblər ki, barıtı çox oldu, “ist”i sonradan çıxardıblar) adlı
elmi iş yazıbmış. Əsəri “Revolyusiya və kultura” – indiki “Azərbaycan” - jurnalında
çap edirlər. Tarix İnstitutunda, Yazıçılar İttifaqında müzakirələr çox uğurla
keçir. Hətta deyilənə görə, əsərlə şəxsən tanış olan Bağırov deyib ki, son
müzakirədə özüm də iştirak edəcəm. Moskvanın rəyindən sonra bəlkə onu Stalin
mükafatına təqdim etdik.
Müəllif
Marks Əzimov (pasport adı Marks olsa da sonralar Maksud eləmişdi) müzakirədən qabaq özünü salır
Maksimin yanına və babasından qalma beş Nikolay beşliyini (qızıl beşlik də
deyirdilər) dürtür ovcuna – onda belə şeylər mində bir olardı, hələ rüşvətə tamam
qurşanmamışdıq – və deyir: qağa, səni atanla atamın kəsdiyi o halal çörək, məni
qurtar bu Əlinin Qəzəb oğlunun əlindən. Heç Stalin mükafatı-zad da istəmirəm,
eləcə qoysun sakit başımı salım aşağı müdafəmi eləyim... (Marksla Maksimin ataları bir rayondan deyildilərsə də, bir elli
sayılırdılar. Əslində, rayonları vaxtilə bir olmuşdu, sonradan bölüb iki rayon
eləmişdilər. Elə buna görə onların ikisi də baş-başa verib hərəsi öz rayonunda
bir vəzifə tutmuş, çörək kəsmiş, bir-birinə arxa-dayaq olmuşdular.) Bu da
eləməyib tənbəllik qızılları qaytarmış və qaş-qabağını sallayaraq demişdi ki, sən
nə məni tanıyırsan, nə də atalarımız çörək
zad kəsiblər, kəsiblərsə də qələt eləyiblər. Xatanı məndən elə... (Sonralar Marks deyirmiş ki, Maksimin o hərəkətindən
bildim ki, mənim torbam tikilib. )
Müzakirə
Akademiyada keçirilirmiş. (İçərişəhər tərəfdəki İsmailliyədə) Məruzəçinin
birinci cümləsindən hər şey bəlli olur: “Marksist-leninçi tarixşünaslığımıza
böyük zərbə olan bu dırnaqarası monoqrafiya həm də Nizamişünaslığa ağır bir zərbədir...”
Daha gerisi heç kimi maraqlandırmırdı, heç Marksın özünü də. Bilirdi ki, bu
tüldən sağ-salamat çıxsa, türməylə canını qurtarsa böyük xoşbəxtlik olar...
Arada bir məruzəçi “Maretta Şaginyan kimi anti-milli ünsürün” sözlərini eşidəndə
dalağı sancdı.
Və
söz MK-nın ideoloji şöbəsinin müdiri Maksim Şirinoviçə verilmişdi. Maksim
Şirinoviç bir tədbirin aparıcısı Mirzə İbrahimova baxmışdı, bir ayaq üstə
qalmaqdan ayaqlarına su yığılan Marksa baxmışdı, (Marks iclas başlayandan ayaq üstə idi, Mircəfərin icazəsi olmadan əyləşə
bilmirdi) bir də eynəyinin altından gözləri od saçan Bağırova baxmışdı və
demişdi:
-Bu
adam görün nə ibnədir ki, proletariatın dahi rəhbərinin adını da mənimsəyib?! Hələ
üstəlik Marietta Şaginyan kimi bir ünsürün əsərindən snoskalar vermiş, həm ədəbiyyatımıza,
həm tariximizə, həm də Nizamişünaslığımıza böyük zərbə vurmuşdur. Xalqımızın
şanlı oğlu Mir Cəfər Bağırov Marietta Şaginyanın ayağının Azərbaycana, Gəncəyə
dəyməsini qadağan edir, bu ünsür isə onun əsərinə istinad edir. Onu proletariat
məhkəməsinin qanunları ilə güllələsən belə azdır!
Bir
əl çaldılar, bir əl çaldılar...
Əlbəttə,
onu güllələmədilər, amma əsərinin və taleyinin üstündən qara bir xətt çəkdilər.
Müdafiə şurası nəinki doktorluq işini qəbul etmədi, hələ üstəlik onun on il əvvəl
müdafiə etdiyi namizədlik disertasiyasını
da saxta adlandırdı və elmlər namizədi elmi adını da əlindən aldı. İşlədiyi
institutdan, mühazirə oxuduğu ali məktəbdən qovuldu. Ailəsini də götürüb
rayonlarına qayıtdı ki, bəlkə onu unudalar.
Getməmişdən iki gün öncə bir gecə
qaranlıqda plaşının papaqlığını başına basıb üz-gözünü gizləyərək Maksimin Olimp tərəfdəki qədimi binada olan evinə gəldi və qapını
döyüb yalvar-yaxar içəri keçdi. Maksim ona heç oturmağa yer də göstərmədi və
acıqlı-acıqlı dedi:
-Niyə
gəlmisən?! Cəhənnəmə gedən özünə yoldaş axtarar budu e vallah!
-Sizdən
bir xahişim var... – Marks başını aşağı saldı və özünü toplayıb dedi. – Axı ürəyimi
bir sirr deşir. Bir neçə həftədə nə dəyişdi ki, mənim başıma bu oyun açıldı?
Axı əsərimi O özü oxumuşdu?
-Eeeee...
Sən nə tupoy adamsan, ə?! Bir gecədə mıxın mismar olmasını eşitməmisən, ay
Nizamişünas?! İş səndə yox, o alagöz armyankadaydı... Şaginyanda... Kişinin
ondan zəhləsi gedir nədənsə... Get, zəng vurub katibə demişik. Sənə orada iş
verəcəklər. Başını sal aşağı, məktəbdə dərsini de, dana-duna da al, yaşa
oralarda... Buralara ayaq basma... Yazı-pozunu tərgit, Nizami, tarix, ədəbiyyat
haqda nə bilirsən, unut... Sən, əslində sürgün olunursan! Get və Bakıya ayaq
basma!
Elə
getdi də. Dana-duna da aldı, toyuq-cücə də. Arvadıyla anası onun bütün əlyazmalarını
od vurub yandırdılar gözü baxa-baxa. Beləcə, elmlər doktoru olası adam bir
barmaq hərəkətiylə dönüb oldu kənd müəllimi...
...Və bir gecə Bakıdan rayonlarına gələn bir şairdən əsl həqiqəti öyrəndi.
Şair dedi ki, Mircəfər rus, yevrey və erməni qadınlarının bazıymış. Evləndiyi
arvadının biri rus, o biri də cuhud idi. Sənin aşiyanını kün fə kün eliyən Şaginyandan
da Mircəfərin xoşu gəlirmiş. Yaşda Mircəfərdən böyük olsa da kişi ona
vurulubmuş. Hər Moskvaya gedəndə görüşürmüşlər. Hərdən də onu bura çağırtdırır,
yazıçıları, alimləri pişvazına çıxardırmış. Amma bir dəfə Moskvaya gedəndə eşidir ki, bu füsunkar erməni qadını Beriyanın bağındadır. İnanmır, adam göndərir, öyrənib
doğru olduğunu ona bildirirlər. Bağırov elə o andan Şaginyana nifrət etməyə
başlayır. Hətta onun Azərbaycana, Gəncəyə gəlişinə qadağa qoyur. Mənasını da
belə əsaslandırırlar ki, o Nizaminin qəhrəmanlarına
böhtan atıb, yaradıcılığını təhrif edib və sair... (Əslində, Şaginyanın Nizami haqqında yazdıqları hələ də dərindən tədqiq
olunmayıb. Necə ki, Nizami özü hələ yaşadığı ölkənin xalqınıa olduğu kimi
tanıdılmayıb. Neçə ki, onun üstünə yapışdırılmış o “ist” yarlığı götürülməyib,
bu belə də qalacaq.)
...Hə
Mircəfər Bağırov həmin iclasda bir söz demişdi: “Nizami simvol Azerbaydlanskoqo
naroda!..”
...İndi
budur, o da – Nizami müəllim də babası kimi Maksim müəllim kimi ideoloji şöbənin
müdiridir – sadəcə, indi adı dəyişib, olub humanitar şöbə ; fəqət babası kitablarla, yazıçılarla, incəsənət
adamlarıyla işləyərdi, o isə burada belə işlərə baxır: gələn qonaqların
mehmanxanada yerləşdirilməsi, maşınla təminatları və əlbəttə yeyib-içməklərinin
təşkili. İndiyəcən hələ işində bir xətaya yol verməmişdi. Rəhbərlərin
qarşısında mil duran, lazım gələndə ikiqat əyilən Nizami müəllim bu dəfə çətinə düşmüşdü. Rəhbər bu dəfə
eynən Mircəfər Bağırov kimi sərt danışmışdı. Demişdi ki, bəsdirin, mən dedim, mən
eşitdim, siz hələ də bu boyda ölkənin simvolu olan bir məhsul yaratmadınız. Mən ölkələrə səfər edərkən milli paltar geymiş
qızlar öz ölkələrinin növbənöv məhsullarını düzürlər stollara. Bəs sizinki
hanı?! Alma? O hamıda var! Armud? O da. Üzüm? Bu olmayan ölkə yoxdur. Nar? Mən
elə bilirdim ki, bu ancaq bizdə olur, amma o da başqa ölkələrdə varmış... Plov?
İran çoxdan mənimsəyib onu. Kabab? Daha bunu ruslar da bişirir şaşlık adıyla..!
Bilmirəm! Elə edin ki, bu dəfə mənim qonaqlarımın qabağına brend məhsul qoyun,
brend! Mənim ölkəmin simvolu, brendi!
Brend...
Bu söz qədər amansız kəlmə yoxdu onun
gözündə. Qocalmaqdan və postunda uzun illər oturmaqdan boynu əyilən baş yazarı çağırmışdı,
meyxanalar küncündə içib yatan bir gənc şairi də tapıb gətirmişdilər. Təzəcə
polis mayoru rütbəsi almış idmançı ayaqlarını gen qoyub dayanmışdı – elə bil
çırpmağa adam axtarırdı. Hələ bir gitaraçı da gəlmişdi, deyilənə görə
“mal”ının vaxtı çatdığından özünü
ora-bura çırpan bu adam bağıra-bağıra deyirdi ki, hansı havanı istəyirsiniz,
çalım, buraxın gedim, mənim dərmanımın vaxtı keçsə, ölə bilərəm. Bir məşhur
kulinar da gəlmişdi, bığlarını və saçını təzə boyadığından rəng dərisinə də
hopmuşdu və bığlarını alt dodağı ilə sümürə-sümürə gəzinir və hərdən
mırıldanırdı:”Burda mən lazımam, gəlmişəm. Axı
bu qalanları niyə çağırıblar? Mənə mane olmağamı?.. Şair mənə süfrəmi
salacaq?!. İdmançı şpaqatmı açacaq?!”
Nizami
müəllim başını qaldırıb ekrana baxdı - salonda gəzənləri bir-bir nəzərdən keçirdi
və katibəsinə dedi ki, onları kabinetinə dəvət etsin.
Əyləşənlər
həyəcanlıydı. Amma Nizami müəllim bu həyəcanı bir az da artırmaq üçün
onları bir qədər də sükutla süzüb ötkəm səslə dedi:
-Qısa
danışacam sizinlə. O səbəbdən ki, vaxt çox məhduddur. Demək belə...
Gerisini
bilirsiniz...
...Üç gün keçib və həmin adamlar yenə burdadılar – hərəsinin də əlində
bir qovluq. Fərq orasındaydı ki, bu dəfə ölkənin ərzaq təminatının yüzdə səksənin
verən şirkətin başçısı, bir şərab firmasının sahibi, “Bəy” adlı dimedrollu araq
sexinin meneceri və bir rəqqasə də gələnlər
içindəydilər.
Hamı
səksəkədəydi. Gitaraçı bu dəfə hazır gəlmişdi. Ona görə gitarasına sarılıb
uymuşdu. Baş yazar boynunu əyib gözünü qıyaraq uzaqlara baxırdı. Kulinar əsəbi
şəkildə oturmuşdu, elə bil arxasına tikan batırdı – tez-tez yançaqlarının
yerini dəyişir, gah bu, gah da o birisinin üstdə yıxırdı özünü. Təkcə gənc şair
yoxuydu, deyirdilər ki, xəstəxanaya düşmübmüş.
Baş
yazar ilk söz söylədi, ağzından sözlər tökülə-təkülə. Qocalıq səsini dəyişməsə
də, danışığına damğasını qoymuşdu.
-Məncə
biz milli-mənəvi dəyərlərə uyğun...
Konkret
bir şey demədi, amma bilinən o idi ki, o ölkədə brendlərin olduğu qənaətindədir,
sadəcə bunları axtarıb tapmaq lazım, necə ki, ədəbiyyatda və idmanda buna artıq
nail olunub: dünya bizim ədəbiyyata və idmana həsədlə baxır...
Sonra
rəqqasə danışdı. Danışmadı ki, bir “Ça-ça-ça” oynadı və oynayıb da əyləşdi.
Dalıncan gitaraçı gitarasını boynunun arxasına qoyub bir “Anadır arzulara hər
zaman Qarabağ” çaldı. Elə bu vaxt uzun-arğaz bir şair içəri girdi, deyəsən xəstaxanaya
düşmüş şairin əvəzindən gəlmişdi. Elə onu görən kimi Nizami müəllim tribunaya
çağırdı. O da saqqallı üzünü qaşıya-qaşıya başladı şeir oxumağa:
mən posmodern zamana
hamiləyəm
zaman da mənə məhcub
siz kurallara kırqın, mən
quyudakı yusuf
mənəm bu ölkənin
brendi
bəs sən nə düşünürsən
indi?
Boynunu
əymiş baş yazar hirslə üzünü yana tutdu
və bir fu elədi. Amma ideoloji şöbənin müdiri dik yerindən qalxıb gənc şairə tərəf
yeridi və qışqırdı:
-Vo,
vo,vo! Brend! Brend! Budur! Bunun üstündə bir az işləyin, saqqalınıza da bir az
əl gəzdirin... Oldu bu iş...
Üz-gözündən təkəbbür
yağan idmançı bu dəfə polis paltarında deyil, idmançı formasındaydı.
Nizami müəllim oturan tribunadan yan tərəfdə dayanıb qollarını sinəsində
çarpazlamışdı. Anlamaq olmurdu ki, idmançıdır, ya cangüdən.
Söz
ərzaqçıya verildi. O çal saçlarına bir sığal çəkdi, Süleyman Rəhimovun
bığlarına oxşayan bığlarını iki barmağı ilə tumarlayıb dedi:
-Ben
şu denemeyi uyğulamaqçün her hanki bir sorun görmüyorum...
Anlaşılan
da o ki, ərzaqçı istehsal etdiyi bütün ərzaqlardan nümunələri özüylə gətirmişdi... tökdürdü ortaya,
hamısının da üstündəki yazı “azər” sözüylə başlayırdı...
Kulinar
bu olub-bitənləri qorxunc film kimi seyr
edir, hərdən də dalının yançaxlarının yerini dəyişirdi. Nəhayət, sıranın ona
çatdığını görüb şövqlə ayağa qalxdı və dedi:
-Xanımlar
və cənablar! Hörmətli Nizami müəllim! Yaxın tariximizdə Brejnyevi paytaxtda qəbul
etdiyimiz hamının yadında... O vaxt rəhbərə
bir tay ağ ət kababı bişirmişdilər. Ləzzətlə yeyib, barmaqlarını
yalaya-yalaya “anuha, şto eto takaya?” demişdi.
Başa salmışdılar ki, bu ağ ətdir, üzr istəyirəm, erkək heyvanın, üzr istəyirəm, xayası... Sonra yüzlərlə çöngə
kəsildi, minlərlə qoç kəsilib-soyuldu, ağ ətləri çıxarıldı. Həm rəhbərə, həm də
onu müşayət edənlərə ondan löyün-löyün xörəklər hazırlandı... Deməyim odur ki, biz milli-mənəvi dəyərlərimizə arxa çevirmədən,
öz milli brendimizə sahib çıxmalıyıq... Qonaqları qarşılamaq üçün nə qədər
lazımsa qoç, cöngə kəsməli, brend xörəklər hazırlamalıyıq... Bunun gerisini mənə
buraxın...
Nizami
müəllim ayağa qalxdı. Bir-bir hamının əlini sıxdı və sonda kulinarın qabağında
dayanıb şövqlə dedi:
-Mən
elə bilirdim ki, bizim kökümüz quruyub... Amma yooox! Bax, potensialımız varmış
hələ! Hər biriniz brend oldunuz bu gün! Sən, sən isə, bu AĞ ƏT məsələsində lap
onluğa vurdun! Bəli, bu bizimdir, yalnız bizim! Bunu biz bilirik... Hamınız var
olun. Türklər demiş, iyi ki varsınız...
Sonra
bir qolunu idmançının, o birini rəqqasənin qoluna keçirib adamlarla şəkil çəkdirdi.
***
Baş
yazar o il deputat seçilmədi. Posmodernist şairi qonşu ölkəyə gedəndə həbs etdilər. Gitara çalan gitaranı tərgidib
xanəndəliyə qurşandı. Kulinar ölkəni tərk elədi. Rəqqasənin ayaqları
tutuldu. İdmançı polisdə zibil qaynatdığına görə həm polisdən qovuldu,
həm də yarışlardan kənarlaşdırıldı. Süleyman Rəhimova oxşayan
ərzaqçı... yox ona
toxunmadılar... zatən o özü brend idi - bığıyla, çal saçıyla, yerişi,
duruşuyla...
Yazdığını
ölkədə özündən başqa kimsənin başa düşmədiyi
Nazim Niyaz adlı bir filosof isə bu hadisələrin hamısında bir əlaqə və
qavram gördüyünü yazmış, axırda bütün bu olub-bitənləri Mörfi qanunları ilə əlaqələndirmişdi.
22-23 mart 2015
Yorumlar
Yorum Gönder