AZAD QARADƏRƏLİ ƏLİ BƏY XURAMANSKİ, ŞİRİNBƏYİM XANIM VƏ BAXIŞ MÜƏLLİM* (“Məndəm sonra” memuar romanından parça)
AZAD QARADƏRƏLİ
ƏLİ BƏY XURAMANSKİ, ŞİRİNBƏYİM XANIM VƏ BAXIŞ
MÜƏLLİM*
(“Məndən sonra” memuar romanından parça)
Hər
zamanın bir qəhrəmanı var. Yeni qəhrəmanın doğulması üçün əski qəhrəman səhnədən
getməli idi. Bəli, təxminən, 1915-ci ildə Əbdüssəməd bəy vəfat edir. O zamankı
adət-ənənəyə görə, böyük kişilərin xanımları dul qala bilməzdi. Çünki mənsub
olduğu nəslin, xüsusən vəfat etmiş ərinin adı xatirinə kiməsə ərə verilirdi.
(Müəllifin
zəruri qeydi. Məşhur Qaçaq Nəbinin xanımı Həcər də ərinin faciəli ölümündən
sonra öz yaxın qohumuna ərə getmiş, oğul-uşaq sahibi olmuşdu. Təəssüf ki, Həcərin
adına “erməniyə ərə gedib” kimi söz-söhbət də yayılmışdı.)
Zəngəzurun
böyük kişilərindən olan el ağsaqqalı, sayılan bəy, Cavanşir sülaləsinin layiqli
davamçısı və gözəl şair Əbdüssəməd bəyi
nə qədər çox istəyənlər olsa da, onu sevməyənlər də olmamış deyildi. Məhz bu səbəbdən
Şirinbəyim xanımın dul bir gəlin kimi (o, eyni zamanda gənc və həddən ziyadə
gözəl imiş) tək yaşaması caiz deyildi. Buna görə də, bütün qohumların razılığı
ilə gənc xanım xalası oğlu Əli bəy Xuramanski ilə (Xuramalı) ailə qurur. Bu
izdivacdan onların bir neçə övladı olsa da, hamısı uşakən vəfat edir və tək
biri – gələcəyin tanınmış simalarından olan Baxış müəllim sağ qalır.
Onu
qeyd etməyə ehtiyac var ki, Əli bəy zəmanəsinin sayılıb-seçilən adamlarından
idi. Mahir atıcı, şahidlərin təbirincə desəm, quşu gözündən vuran imiş. Vahid
doktor (Əbdüssəməd nəyin Şirinbəyim xanımdan olan oğlu) danışırdı ki, Arazın bu
biri tayında abbasını qoyarmışlar, Əli bəy bu taydan o taya atəş açıb abbasını
ortasından vurarmış.
Əli bəyin şeri, şeriyyatı olmasa da, qəzəliyyatı sevən, arada pəsdən
oxumağı da olan maraqlı bir adammış. Bu sözləri mənə “Aşiqlər” kitabımda
haqqında bəhs etdiyim Əhməd Bədəlzadə söyləmişdi. Onu da demişdi ki, Əli bəy
Şirinbəyim xanıma cani-könüldən aşiq idi. Həm halalı, həm xalası qızı, həm də
yeganə oğlunun anası kimi sevgili qadınına ehtiram bəsləyir, xətirini çox istəyirdi.
(“Məndən
sonra” memuarım üzərində işləyərkən orada Əli bəy və Şirinbəyim xanım barədə
söz açmışdım. Lakin məlumatım yetərincə olmadığı üçün bu qısa bir xatırlatma şəklinəd
idi. Sonradan Əli bəyin nətıcəsi, dostum mərhum Akif bəyin oğlu Baxış bəylə – Əli bəyin oğlu Baxışbəyin adlısı – söhbət
edəndən sonra bəzi mənbələrə yenidən baxmalı oldum. Xüsusilə görkəmli tarixçi
alim Qiyasəddin Qeybullayevin Xürrəmilər hərəkatı barədə tədqiqatlarına, habelə
Cavanşir sülaləsinin Zəngilan qoluna aid şəcərəyə nəzər salandan sonra bu əlavə
məlumatları da qələmə almalı oldum.)
Əli
bəy Xuramalı indiki Zəngilan rayonunun Xurama kəndində bəy ailəsində doğulub. Zəmanəsinin
təhsilli, mədəni ziyalılarından imiş. Əli bəyin ulu babası Arazın o tayındakı
Xurama kəndindən bu taya köçüb gələnlərdən olmuşdur. Bəs bu necə baş verib? Gəlin
əvvəlcə mənim “Kuma-Manıç çökəkliyi” romanımdan bir parçaya diqqət edək.
“...-Bacıoğlu,
nə dərin fikrə getmisən? Sən ova gəlmisən, ya xaraba kənd axtarmağa?
Qoca
ovçu sirli-sirli danışır, papağını başından alıb tovlayır, ərimiş qarın üstündə
ayağı ilə iz salaraq xaraba kəndə baxır:
-Bura
Pirdavdandır. Mən cavan vaxtı bura bamador satmağa gəlmişdim. Qırxacan ev
vardı. Bir-iki dəfə ermənilər oddadı kəndi, bir də özümüzün başısoyuqluğumuz
dağıtdılar buranı...
-Kəndin
qəbiristanı hansı səmtdədir? Məni ora aparın, - deyə qoca ovçudan xahiş edirəm.
Onun gözləri dolur. Siqaret yandırıb başını bulayır:
-Ermənilər
bu kəndi iki dəfə yandırıblar. Bir 1905-də, bir də 18-də. Hər dəfə də kəndlə bərabər
qəbiristanı da dağıdıblar. Son vaxtlaracan böyrü üstə düşmüş qəbir daşları hələ
qalırdı. Amma indi o da yoxdu... Gəl göstərim...
Biz
qəbiristanı gəzirik. Orda-burda yerə batmış yazısız qəbir daşları görünür. Tək
bircə yazılı baş daşı tapıram, o da o qədər zərbə alıb ki, yazılar oxunmaz hala
düşüb...
Kor-peşman
geri dönürük.
...Mən yalnız 2012-ci ildə qələmə aldığım
“Kuma-Manıç çökəkliyi” romanımda bu məsələyə qayıda bildim. Əsərdə Pirdavdan,
Top, Pəribartaz kimi xaraba kəndləri gəzdiyimi, xüsusilə Pirdavdanın, əslində
Pirdavdan deyil, Pir Cavidan olduğunu israrla yazdım. Bunu böyük tarixçi-alim
Qiyasəddin Qeybullayevin “Azərbaycan türklərinin təşəkkül tarixindən” kitabına əsaslanaraq
göstərmişdim. Alim yazırdı ki, Babəkin qoşunu Bəzzdə məğlub olandan sonra
mürşidləri Cavidanın da cəsədini qəbirdən çıxarmış, özləri ilə gətirib
saldıqları bu kənddə dəfn etmişlər. Elə kəndin adı da bu cür yaranmışdır – Pir
Cavidan. Görünür, insanlar mürşidləri, azadlıq fədaisi Cavidanın məzarını pir
kimi ziyarət edirmişlər.)”
Göründüyü
kimi, Xürrəmilər Quzey Azərbaycanın müxtəlif bölgələrinə səpələniblər. Aşağıda
gördüyünüz Cavidanın Pirdavdan kəndindəki məzarlıqda ucaldılan, indi isə dağıdılan
qəbirüstü künbəzidir.
Beləcə, Güney Azərbaycanın Zəngəzur mahalının Pirçivan nahiyəsinin yaxınlığında bir Xurama (əslində Xürrəmi) kəndi salınıb ki, o kəndin yaradıcıları Əli bəy Xuramalının (Xuramanski) babaları olub.
Deməli, Əli bəy Xuramalının (o zamanın dəbi, həm də rusların təsiri ilə Xuramanski adlanırdı) oğlu Baxış bəy haqqında da bildiklərimizi oxucularla paylaşmaq istərdim.
“Aşiqlər”in
hər iki nəşrində Baxış müəllim haqqında məlumat vermişəm. Əliyev Baxış Əli bəy
oğlu Zəngilanda doğulub. Pedoqoji texnikum, sonra isə ali məktəb bitirib. Əmisi
Xosrov Cavanşirin repressiyaya uğrayaraq həbsi və Rustaviyə sürgün olunmasından
sonra ailənin başçısı kimi anası Şirinbəyim xanımla birgə ailəni götürərək əvvəlcə
Qubadılay, oradan Puşkinə (indiki Biləsuvara), oradan da Şamaxıya gedib çıxır.
Baxış
müəllim anası Şirinbəyim xanımla birgə Xosrovun arxasınca Tiflisə, oradan da
Rustaviyəcən gedib. Oğlunun nahaqdan həbsinə dözməyən ana Baxış müəllimin vasitəsi
ilə Mir Cəfər Bağırovun qəbuluna da olub...
Qədim
türk yurdu, sənət beşiyi Şamaxı bu ailənin nicat yerinə dönür. Baxış müəllim
Şamaxı pedoqoji məktəbində işləyərək böyük hörmət qazanır. Zəngilandan bir çox
adamlar övladlarını Baxış müəllimin köməyi ilə həmin texnikumda oxudurlar.
Baxış
müəllim dövrünün şair və yazıçıları ilə sıx əlaqə saxlayır, Şirinbəyim xanımla
birlikdə evlərində qurduqları məclisləri şeirə, poeziyaya həsr edirlər. Nəbi Xəzri,
Famil Mehdi, Əlfi Qasımov, İslam Səfərli onların evində qonaq olur, poeziya məclislərində
iştirak edirlər.
Şirinbəyim
xanım 1971-ci ildə, Baxış müəllim isə 1981-ci ildə vəfat etmiş və hər ikisi
Şamaxıdakı məşhur Şaxəndan** qəbiristanında dəfn edilmişlər.
Baxış
müəllimin oğlu Akif bəy Şamaxıda bir çox vəziflərdə çalışmış, rayonun icra
başçısı belə olmuşdur. Pandemiya zaman virusa yoluxan o məşhur ailənin yadigarı
2019-cu ildə vəfat etmişdir.
Akif
müəllimin oğlu Baxış Əliyev babasının adını ləyaqətlə daşıyır. Avstriyada təhsil
alan Baxış bəy orada Azərbaycan səfirliyində çalışmışdır. Hal-hazırda Bakıda müəssisə
rəhbəri kimi fəaliyyət göstərir.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
*Bu parçanı “Məndən sonra” memuarım üçün
yazsam da, “Aşiqlər” elmi-publissistik kitabımın yeni nəşrinə (gələcəkdə külliyyatımın
hansısa cildinin çapını nəzərdə tuturam) də salmağı planlaşdırıram. (Müəllifin
qeydi.)
**Şaxəndan qəbiristanlığı Şamaxının məşhur
məzarlıqlarındandır. Şaxəndan böyük şairimiz İmadəddin Nəsiminin qardaşıdır.
Orada məzarı və məqbərəsi var. Seyid Əzim Şirvani təsadüfən yazmırdı ki:
Mən öləndə Şaxəndanda basdırın,
Çünki onun şahi-xəndanı var.


Yorumlar
Yorum Gönder