AZAD QARADƏRƏLİ 13-14 YAŞLI UŞAĞIN ROMANI (Vüqar Vanın “Hardasa olardı 13-14 yaşım” romanı barədə birnəfəsə yazdıqlarım.)
AZAD QARADƏRƏLİ
13-14 YAŞLI UŞAĞIN ROMANI
(Vüqar
Vanın “Hardasa olardı 13-14 yaşım” romanı barədə birnəfəsə yazdıqlarım.)
Deyim
ki, yazını birnəfəsə yazsam da, kiatabı ara verə-verə oxudum. Ona görə yox ki,
bəyənmədim, sadəcə, gənc bir adamın niyə belə bir əsəri məhz bu səpkidə
yazmağını özümçün aydınlaşdırmağa çalışırdım. L.Tolstoy da “Uşaqlıq”, “Gənclik”
kimi əsərlər yazıb, başqa müəlliflərin də bu tip təcrübələri var. Zira həmişə
bu fikirdə olmuşam ki, roman yazmaq üçün bir romanlıq sözün, yaşantın və keçilən
zamanın olmalıdır. (“Bir Quranlıq söz” timsalı.)
Bu
barədə yazmışam da. Ustad Sabir Əhmədli “Ədəbiyyat və incəsənət”də bir neçə
hekayəmi çap etdikdən sonra, üstəgəl əl boyda “Dumduru su”nun çıxdığını da biləndən
sonra “yavaş-yavaş romana keçə bilərsən” demişdi. Amma mən ilk romanımı qırx
yaşımın tamamından sonra yazmağa cəsarət etdim... (Əlbəttə, mən belə etmişəm
deyə, hamı belə etməməlidir, zira roman bir qədər ayrı məsələdir...)
Yaxşı
cəhət orasındadır ki, kitabda dövrün ab-havası rahat duyulurdu. İran saqqızı,
uşaqların kompüter salonlarına hücumu, dini dərslərin bir ara dünyəvi dərsləri
üstələməsi...
İran
səfəri barədə daha maraqlı lövhələr gözləsəm də, bunu görə bilmədim.
Kitabda
ən çox ana obrazının nifrət çalarlarının tündlüyündən üzüldüm. (Şəxsən, mənim
də anam çox qəddar olub mənə qarşı. Amma onun o qəddarlığı olmasaydı, məndən
heç nə çıxmazdı.) Ümumən, ailə demokratiyası deyilən bir şeyin Şərq üçün
olmadığı qənaətindəyəm. “Əti sənin, sümüyü mənim” prinsipinin hələ də bizdə
aktual olduğunu düşünürəm. 13-14 yaşlı uşağı başına buraxsan, ən azı “tarın
mizrabını xalçanın üstünə salıb itirər.”
Təbii,
bu tip memuarlar yazılıb, amma gənc bir adam niyə durub-durub memuar yazsın
ki?! Memuarı, adətən ömrün finişində yazarlar...
Mətndə
hər şey yerli-yataqlı idi, bircə bədiilikdən başqa. Mən bu müəllifin indi adını
unutduğum hekayələrini oxumuşam və onu kifayət qədər istedadlı qələmə malik
biri kimi tanıyıram. Nə yazıq ki, bu əsərdə, ümumən bədiilik adına dişədəyər
heç nə tapmadım və bəlkə də mənim onu ara verərək oxumağımın bir səbəbi də bu
idi...
Ailənin,
özü də tayqanad ailənin bizim kimi ölkələrdə hansı çətinliklərlə üzləşməsi
yeganə xoşuma gələn cəhət kimi verilib.
Bütün
yazıçıların əsər yazmasının bir cümlə ilə ifadə olunası səbəbi olur. Vüqar
Vanın bu romanının yazmasının ən böyük səbəbi ölkənin ucqar bir əyalətinə
kanalizasiya xəttinin 21-ci əsrdə çəkilməsi ola bilərdi. O da fəlakətlə nəticələnir
– bir ailənin yeganə uşağı o xəttə düşüb boğulur və əsərin qəhrəmanı – yəni gələcək
yazıçı ağır sarsıntı keçirərək depressiyaya düşür. Sonda anasının təzyiqi ilə
öz sidiyini içir ki, sağalsın... (Kanalizasiya, poxla məktəb tualetinin
divarlarına yazılanlar, qız uşağının kanalizasiyada boğulması və yeniyetmə qəhrəmanın
öz sidiyini içməsi... Ən dəhşətlisi isə savadlı, rayonda müəyyən bir idarənin
müdiri olan ananın sidiyi içərsə, itgin ərinin geri dönməsinə inamı...)
Əgər
bu sonuncu detal olmasaydı, mən bu yazını qəti yazmayacaqdım...
Yuxarıda
dediyim o “bədiilikdən məhrum olma”nı da, yaxşı mənada bu detalın ayağına
yazıb, yazını bitirirəm...
Vüqar
bəyə qəti məsləhət-zad vermək fikrində deyiləm. Sadəcə, yazdıqlarım yaşlı bir
dostunun qeydləri kimi gərəyi ola bilər. Olmaması da mümkündür.
Bütün
hallarda yaxşı cəhdləri təqdir edən biri kimi gənclərin romana tez başlamasını və
olar-olmazları söküb atmasını alqışlayıram.
29.05.2025
Yorumlar
Yorum Gönder