AZAD QARADƏRƏLİ TOFİQ QƏHRƏMANOV – BAHARI GÖRƏN YAZIÇI (Bu gün – iyunun 2-si yazıçı Tofiq Qəhrəmanovun doğum günüdür.)
AZAD QARADƏRƏLİ
TOFİQ QƏHRƏMANOV –
BAHARI GÖRƏN YAZIÇI
(Bu gün – iyunun
2-si yazıçı Tofiq Qəhrəmanovun doğum günüdür.)
Tofiq haqqında bir
neçə yazı yazmışam. Həm Tofiq haqqında, həm yaradıcılığı...
Hə, yazıçılar var
ki, həyatı da əsərdir.
Tofiqin həyatı
yaradıcılığına tən idi...
“Əllidən bir kəm”
romanımda Tofiqin obrazı var...
Oxumayanlar üçün xatırladım...
Romanın qəhrəmanı
İmirin öz “mən”i ilə belə bir dialoqu var:
“-Sən böyük bir tənqidçi,
bəlkə də yazıçı ola bilərdin?..
-Olmadım, bilirsən
niyə? Cavidi Sibirdə çürütdülər, Müşfiqi Xəzərin balıqlarına yem elədilər, Səmədi
məddaha çevirdikləri bəs deyildi, rak elədilər, Əli Kərimi alkoqolda boğdular,
Məsud Əlioğlunu boğdular öz əllərilə...
Hələ Tofiq Qəhrəmanov! O cavan yazıçını məcbur elədilər ki, özünü doğrasın... Mən
dəliydim özümü gözgörəti bu ət maşınının ağzına atım?! Bu ölkənin adamları ətə,
qana yerikləyiblər, insan ətinə!”
Hərdən düşünürəm ki,
Azərbaycan nəsrində bir faza var ki, ora yalnız üç-dörd adam girə bilir. Bu, nəsrimizin
Tofiq Qəhrəmanov fazasıdır. Əvvala, bu faza elə sözün həqiqi mənasında ağır fazadır,
üstündə “öldürər” sözü yazılmasa da, gərginlik çox yuxarıdır. Necə ki, elə yazıçının
özünü də öldürdü...
O fazaya daxil
olanların ilki Əkrəm Əylislidir ki, qonararın qonarar vaxtı Tofiqin əsərlərini “Azərbaycan”da
çap etdi, yaxşı da qonarar verdi. İkincisi Tofiqin çox sevdiyi yazıçı Anar idi
ki, daim onun əsərlərindən ilham alar, ona məktublar yazardı. Üçüncü İsmayıl Vəliyev
idi ki, Tofiqin kitablarını təmənnasız olaraq çap edirdi, ruhu şad olsun.
Dördüncüsü Tehran Əlişanoğludur ki, bu gün də Tofiqin yaradıcılığını tədqiq
edir, ən son çap olunan “Görmə sahəsi” kitabına (Alatoran, 2021, 368 səh.) önsöz
yazıb. Dördüncüsü də bəndənizdir ki, Tofiqi imkan daxilində yad etməyi borc
bilir... Gəlin yenə “Əllidən bir kəm”də Tofiqə aid səhifəyə göz yetirək...
“...Onlar üç dost
olublar: Rail, Tofiq və İmir. İnstitutun “Gənc müəllim” qəzetinin
redaksiyasında yığışar, fikir mübadiləsi edərdilər. (Ala gözlü, bəstəboy, tərtəmiz
geyinən, yerişi-duruşu yerində bir gənc idi Tofiq. On yaş Raildən, beş yaş da
İmirdən kiçik olsa da, hər ikisi çox vaxt onunla hesablaşar, fikrinə hörmətlə
yanaşardılar. Əslləri İsmayıllının Lahıc qəsəbəsindən idi. İki əsr əvvəl
babaları gəlib Bakının Yuxarı Dağlı küçəsində yurd salmışdılar. Tofiq də burada
doğulmuşdu. Tofiq “Gənc müəllim” qəzetində işləyirdi.) Sonralar Tofiqin gözləri
tutuldu və onlar məcbur olub görüşlərini
Tofiqin Yuxarı Dağlıdakı darısqal evində davam etdirdilər. O vaxta qədər ki,
İmiri MTN-ə çağırdılar. Ondan sonra dostların görüşü səngidi. İmir həyat tərzini
dəyişdi, Rail institutdan ayrıldı, Tofiq də ki, guşənişin oldu.
Qanının it qanına
döndüyü vaxtda Tofiqi xatırlaması ona xoş oldu.
“Gör də, bu dar
macalda, bu qovhaqovda Tofiq gəlib düşüb yadıma. Allah qəni-qəni rəhmət eləsin. Tofiq bir ayrı
adam idi. Heyf onnan. Gözləri tutulannan sonra demək olar ki, əlaqələrimiz kəsildi.
Düzü, mənim bir alim kimi formalaşmağımda Tofiqin rolu hamıdan çox olub. Mən Məsud
Əlioğlunnan, İsmayıl Şıxlıdan, Raildən aldığım impulslardan artığını Tofiqdən almışam. O əsl dahi idi. Yeriyən
ensiklopediya! Fəlsəfə, ədəbiyyat, musiqi, xüsusən klassik musiqi, dil, din
kimi məsələlərdə bilmədiyi yox idi. Paxıllıq yad idi ona. Mən elmi işimin
yarısını onun verdiyi “navotkalar “ əsasında
yazmışam... Həm də gözəl yazıçı idi... Ehhhh, ha dedim yazıqdan bir yaxşı məqalə
yazım, olmadı... Yaza bilmədim...
Yaxınlarda Rail zəng
eləmişdi ki, bəs gəl, Tofiq intihar eliyib. Maşına minib sürdüm Yuxarı Dağlıya.
Girdim otağa, başımdan duman qalxdı: otaq bütöv qan içində idi. Qapını içəridən
bağlayıb özünü lezva ilə doğramışdı... Əsl xarakiri...
Təsəvvür edirsən? Bu
adam görməyə-görməyə namizədlik işi müdafiə etdi, neçə povest yazdı, kitabları
çıxdı... Amma mən... mən... mən iki gözlə heç nəyə nail ola bilmədim.
Yazdıqlarım da boş-boş cəfəngiyyatdır. Yüzlərlə
mənasız Azərbaycan aliminnən biriyəm...”
...Tofiqin ilk iri həcmli
əsəri – uzun hekayəsi (o povest deyirdi) “Bahara lap az qalır” adlanır. O gözəl
əsərin dadı hələ də Tofiqsevərlərin yaddaşından getməyib. Tanrı Tofiqə hər şey
vermişdi: istedad, bacarıq, inandırma qabliyyəti, elmi fantaziya, utopik
yanaşma... İlk əsəri məhz utopik yanaşmanın bəhrəsi idi. Ondan ki, baharın
astanasında Tofiq həyata vəda etdi... (Hə, qardaşlar! İçi Tofiq qarışıq biz o
baharı görə bilmədik. Əlimizi uzatdıq, baharın nəsimi əlimizi oxşadı, ruhumuza
dəyən kimi oldu, amma diqqətlə baxanda gördük ki, bu bahar deyilmiş, olsa-olsa
son bahar imiş... Lap sonralar, Tofiqin vəfatından illər ötəndə mən “Renessans
həsrəti” adlı üç cildlik kitablar buraxdım ki, o cildlərdə bizim nəslin
renessans həsrətini, bahar istəyini ifadə etməyə çaləışdım. Nə yazıq ki,
renessanas burnumuzun ucundaykən bizlərə əl yelləməklə kifayətləndi... Utopiya
havası uda-uda ölən öldü, qocalan qocaldı. Tofiqin sevdiyi yazıçı da, utopiya cəngəlliyində
xumarlanan digərləri də elə bilir ki, renessansın ağuşundadırlar, zira heç gödənində
də deyillər... Gödən demişkən, indi “mədən” sözündən qopan “iyyət” şəkilçisi məhz
“gödən” kəlməsinin dalına girib...)
Tanrı Tofiqdən bir
neçə qiymətli nəsnəni əsirgəmişdi: ən əziz nemət olan gözlərini gənc yaşında
aldı... Bir də Tofiqin övladı olmadı...
Düzdür, onun əsərləri
- hekayələri, uzun hekayələri, məqalələrinin hər biri Tofiqin övladı sayıla bilər.
Zira onun soyadını daşıyan bircə övladı olmasını çox istəyirdi...
Tofiqin vəfalı bir
xanımı var. Təəssüf ki, uzun zamandır əlaqəmiz yoxdur. Əgər bu yazını oxuya
bilsə, qoy əlaqə saxlasın. Axı gələn il dostumun 80 illiyi olacaq...
Bu gün isə qələm
dostumun 79 yaşı tamam olur.
Doğum günün qutlu
olsun, Tofiq!
02.06.2025.
Yorumlar
Yorum Gönder